*« همفرم» جاسوس انگلیس (مولد وهابیت!؟)، می گوید: برای پرورش محمد ابن عبدالوهاب، از تفسیر قرآن کمک گرفته. آیه182، سوره اعراف.

 

                             « به نام اوکه...»         محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي آيت الله العظمي خامنه اي (دامت بركاته).

 

                         «از این تارخ تاکنون پنج هزار  منتشر شده».:                            سلام عليكم                           23/9/1391                        

 

موضوع: پيشنهاد طرح جامع كاربردي  كردن قرآن مهجور مانده و تبعات آن، در رسالت جهاني  مسلمين.

 

     ساعت5/4 عصر تاريخ فوق، سخنراني حضرتعالي درجمعي از رسانه ملي، شنيده مي شد به اين مورد رسيد كه.« ما در جهان از نظر علمي عقب هستيم و علت آن اين است كه به قرآن عمل نكرده ايم». البته فرمايش حضرتعالي،عين واقع است ولي عمل نكردن ما  به قرآن به چه موردي از زواياي جامعيت قرآن برمي كردد كه باعث انزوا و وابستگي مسلمانان و دهها تبعات خسارت بار و از دست دادن ارزشهايي شده است!؟. البته خطاب نامه عام و از غفلت مسلمانان پرده بر مي دارد كه شما رهبرآگاه و دلسوز نگران آن مي باشيد.و لذا به توضيح هاتی  پيرامون نظر حضرت عالي  خواهم پرداخت.                  « به همان خون شهدا در مطالعه و تکثیر کوتاهی نفرمایید»

 

       حدود يك سال پيش بود كه آقايي در همين تلويزيون گفت:« ما با قرآن هستيم ولي با قرآن زندگي نمي كنيم» من با اينكه  نگارش چندين كتاب را در باره قرآن دارم، متوجه شدم چه مي گويند و لذا خواستم در اين باره، كتاب بنويسم ولي وقت نكردم و كتاب كاربردي كردن قرآن را دارم،ولي كافي نيست، چون موضوع اين كتاب بايد زندگي با قرآن باشدكه با دقت آسيب شناسانه، بايد  نگاشته شود،كه چه عواملي باعث شد  با اينكه 33 سال از حكومت اسلامي مي گذرد آنطوركه بايد با قرآن زندگي  نمي كنيم و  اگركرده بوديم، شاهد خروجي هاي اين خلأ نبايد باشيم!؟آن چيزي كه ما ازآن غافل مانده ايم، همان علوم روز است كه دركتاب كار بردي كردن قرآن مواردي ازآن را توضيح داده ام، ازجمله.زمين شناسي، هوا شناسي،گياه شناسي،جانور شناسي، معدن و صنعت، طب و سلامتي در قرآن.چون آیه 6سوره هود، به عنوان نمونه که هزاران نیاز بشر را تأمین می کند ازجمله کشف دارو ازحلزون بوسیله دانشمندان ایرانی!؟

 

       باتوجه به اينكه قرآن براي همه زواياي زندگي بشرآمده و دريك نگاه، اول به فكر سامان دادن زندگي روزمره بشر بر اساس دستورات اسلام است،لذا درطول 24 ساعت در نمازچند بار، اول مي خوانيم «ربنا آتنا في الدنيا حسنه» بعد مي خوانيم «و في الاخره حسنه»، چرا چون آخرت در طول دنيا مي باشد؛ درست مانند كلاس دوم كه درطول كلاس اول است. لذا امام محمد باقر(ع) مي فرمايند:« ان الله تعالي لم يدع شيأً تحتاج اليه الامه الا انزله في كتابه. همانا خداوند چيزي را رها و فراموش نكرده كه مردم به آن نياز داشته باشند، مگر اينكه آن (چيز مورد نياز) را درقرآن قرار داده است».بحار ج92ص 14:و نيز امام صادق(ع) مي فرمايند« ما من امر يختلف فيه اثنان الا وله اصل في كتاب الله ولكن لايبلغه عقول الرجال. موضو عي نيست كه دو نفر در مورد آن اختلاف داشته باشند؛ مگر اينكه راه حل آن در قرآن آمده ولي عقل مردم(عادي) به درك آن نمي رسد».بحار ج92 صفحۀ100: صرف نظراز مستندات فوق، مستندات فراوان ديگرهم هست كه به برخي ازآنها مي رسيم، ولي متأسفانه هنوز هم ازكساني شنيده مي شود، قرآن كتاب اخلاقي است!؟ كه به چند مو رد از مستندات  مي پردازيم.

 

       1)استخراج معادن:آيات زياد و گوناگوني در مورد اصل و چگونگي معادن داريم و در اينجا به موردي مي پردازيم كه خدا خبر داده و مي فرمايد«آيا نديديد خداوندآنچه رادرآسمان و زمين مسخرشما كرده و نعمتهاي آشكار و پنهان خود را بطور فراوان بر شما ارزاني داشته است؟...».لقمان آيه20: كلمه«سخرلكم...» بيش از20مورد در قرآن آمده است و حاكي از اين است كه معادن زمين و آسمان همه... مسخر انسان است.آيا با معجزه مي شود ازمعادن لوازم زندگي... را بدست آورد؟يا بايد اول كسب علم  نمود؟ يا بايد قرآن را  تنها براي ثواب خواند و در مسائل تكنولوژي، فناوري... منتظر ديگران باشيم؟!كه حد اقل براي ضريب هوشي و ايراني بودن ما بسيارسنگين و سر شكني خواهد بود!؟

 

        2) دو عنصر مركب: اگر اندكي دقت كنيم خواهيم ديد چيزي وجود خارجي پيدا نخواهد كرد،؛ مگراينكه دو عنصر مثبت و منفي بايد  با هم مركب شوند تا محصول خود را عرضه كنند؛ مانند زمين و بذر، روح و جسم...، قرآن هم اين گونه است.آيا معنويت بدون ماديت نتيجه مي دهد. بعداً معلوم خواهد شد اخلاقيات و ماديات ذاتاً جدايي ناپذير و تفكيك آنها از محالات مي باشد.

 

        3)كمال قرآن:مگرمي شود قرآن كه ازخود خداست محدود باشد؟ مثلاً در معنويات عالي و برتر، و درماديات ناتوان باشد؟! در صورتي كه ماديات مبتلا به مردم است و خداوند هم آن را بر معنويات مقدم داشته و لازم كرده درهر نماز اول، بخوانيم «ربنا آتنا في الدنيا حسنه» و بعد... «وفي الاخره حسنه».آيا اينكه مي گوييم دين اسلام كامل ترين دينست؛ يعني قرآن كامل نيست؟ اگر هست چه اشكالي دارد طب و سلامتي ...را هم از قرآن فرا بگيريم كه ماديات هم رنگ الهي داشته باشند.آيه138سوره بقره.

 

    4)قرآن و علوم روز: با توجه به اينكه كلمه «علم» به اشكال گوناگون بيش از دهها مورد در قرآن تكرار شده، مي توان گفت: قرآن چه كار به علوم فيزيك و شيمي دارد؟! خير بلكه قرآن منبع همه علوم ما فوق تصور بشر مي باشد،500 رساله شيمي و فيزيك جابربن حيان شاگرد امام صادق(ع) غير از قرآن مي باشد كه اروپا ئي ها آن و قانون بو علي سينا... را از ما ربودند و درعلوم آقا شدند؟ آيا قرآن ظرفيت همه علوم را ندارد؟.بنقل ازعلامه طباطبايي مفسر الميزان«آيه 102سوره بقره، در مورد حضرت سليمان حاوي126000، موضوع و نكاتي مي باشد».كه قطعاًً در مورد زندگي روز مره، راه كارهاي فوق تصور بشر دارد كه روزي به گوشه اي ازآنها مي رسد. بنا بر اين چگونه مي توان قرآن را در اخلاقيات محصور نمود؟و نيز علامه مي فرمايد.«اگر همه مفسرين جمع شوند اطلاعات همه آنها نسبت به قرآن دراين حد است كه تا لب دريا برويم ولي داخل دريا نشويم».چون قرآن لا يتناهي و مطلق محض و عميق تر ازآن است كه عقل و فكر بشر بتواند اندكي ازآن را ببيند و درك كند.

 

       5)شأن قرآن و سايرعلوم: از نوع بيان و لحن كلام كساني برداشت مي شود، اگركسي بگويد: قرآن دريك نگاه كتاب طبي و سلامت نگراست بدشان مي آيد !؟يعني طبابت در شأن قرآن نيست!؟ درصورتي كه خدا درقرآن به مگس، سگ و ... مثال ميزند. اصلاً قرآن براي سلامت جسم و جان است و  بهداشت اخلاقي و مادي فرقي ندارند، و لذا خدا مي فرمايد«...بخوريد و بياشاميد ولي اسراف نكنيد كه خداوند اسراف كنندگان را دوست ندارد»،آيه31سوره اعراف: قسمت اول آيه طبي و قسمت دوم اخلاقي. اين قبيل آيات را دركتاب (طب در قرآن) طبقه بندي كرده ام. اصلاً كلمه «طب» از قرآن گرفته و20بار در قرآن تكرار شده است. از جمله آيات 168- 57-172-سوره بقره.

 

       6) مسائل اخلاقي و مادي: اصلاً در نظام خلقت ما چيزي نداريم كه جداي از هم باشند حتي برگي ازدرخت بيفتد، در همه عالم اثرخواهد داشت، فوقش از نظرحسي ديده نمي شود.حضرت رسول(ص) در مورد اهميت سلامتي مي فرمايد« لا خیر فی الحیاه الا مع الصحه. زندگی بدون سلامتی خیر و سعادتی درآن نیست»و نیز می فرمایند« نعمتان مجهولتان الصحه و الامان. دو نعمت است که( قدر و اهمیت آنها) معلوم نیست، سلامتی و امنیت». يعني بدون سلامت جسم زندگي وجود ندارد جز موجود متحرك بي خاصيت. پس معنويات و اخلاقيات بدون سلامتي جسم و روح معني ندارد.