طرح پیشگیری از گاز گرفتگی تاريخ8/9/1390
تاریخ فوق یکی ازکار شناسان آتش نشانی تهران که با خبرنگار شبکه یک سیما در مورد علل گاز گرفتگی گفتگو داشتند.عدم استاندارد بودن امکانات استفاده ازگاز،منازل دارای حجم کوچک،و عمدتاً منازلی را علت اصلی تلفات عنوان کرد،که عایق بندی بیش از حد و غیر اصولی، سبب عمده تلفات خواهند شد. همان اول، تلفات گاز گرفتکی را سالی هزار نفر اعلام کرد و علل تلفات چند روز پیش تهران را هم توضیح دادند.
با توجه به اطلاعاتی که حقیر درام، به نظر می رسد، با توجه به اینکه واقعاً دلسوزانه کار می کنیم،ولی نمیدانم چرا، در مورد ارزش جان مردم قدری کم لطفی می کنیم؟! آنهم مردم عزیز و ایثار گر ایران که در صحنه های شکننده سیاسی، تاکنون قوت بازوی نظام، برای شکستن کمر و ابهت دشمن بوده اند. لذا جداً حیف است شاهد مرگ یک هزار از عزیزان خود در سال باشیم که بدون جهت جان شیرین خود را از دست می دهند، در صورتی که به دلایلی می شود روشن ساخت، خیلی راحت و با سرمایه کمی می شود جلو این ضایعه درد ناک و از دست رفتن سرمایه کشور را گرفت.
1)گاز سوز های دارای سیستم هوشمند قطع گاز و هشداردهنده، ضروری ترین دستگاهی است که باید ساخته شود؛ و ضامن آن وزير نفت... است.
2)نصب دستگاه هوشمند جایی که با آزاد شدن گاز؛ آن را از دریچه ای، با علامت هشداردهنده، از سقف خارج کند.كه ساخت آن وظيفه نخبگان... است.
3) سفارش شود قسمت پایین اتاق که هوای گرم خارج نمی شود، منافذی جهت ورود هوای آزاد باشد که تأمین کننده اکسیژن برای سوخت گاز باشد چون یک مترمکعب گاز برای خوب و بی خطر سوختن به ده متر مکعب هوا نیاز دارد که اگر نباشد، خطرحتمی و اگر به هر اندازه کم باشد درکیفیت و تشدید آلاینده داخل اتاق وکلاً سلامتی به خصوص کودکان و بيماران اثر خواهد گذاشت. و ورود هوای آزاد، که سرد است سموم وآلاینده گرم داخل را تحت فشار قرار می دهد، از منافذ و خود لوله بخاری، به راحتی بیرون رود.
4)خوب است کار گروهی در هر محله از نزدیک وضع گاز سوز ها و سیستم های ایمنی را کاملاً مورد بررسی قرار داده و علل کوتاهی افراد و یا علل دیگر را ،جمع آوری کنند، برای مطالعات آسيب شناسي که باید صورت بگیرد.
5) باور دارم افراد زیادی نمی دانند چه کنند و توصیه تنها، برای همه افراد راه حل نیست، چون خیلی ها، سیستم گاز سوز… و عملکرد آن را نمی دانند یعنی چه. لذا باید بررسی شود چه کسانی نا چارند با امکاناتی معمولی و غیر استاندارد صبر کنند. و نیز باید دید علت العلل ها چیست. و لذا نباید همه اقدامات ما تنها صرف مسائل سطحی و پیش پا افتاده (مانند عایق بندی، قناعت، و...) شود، بلكه بايد درد را شناخت و سپس درمان مناسب را تجویز کرد و مراقب نحوه معالجه هم بود و مردم را تنها نگذاشت.
6) الزامی نمودن ساخت گاز سوز ها به سیستم هوشمند. و بخاری های فعلی باید جمع آوری و دور ریخته شود؛ چون غیر از مشکل سیستم هوشمند از نظر به کار بردن فلزات حرارت زا و دیگر شرایط فنی، پر مصرف ترین وسیله هستند که نیاز به باز نگری جدي و کامل دارد.
7)توصیه هایی که می شود از جمله در برنامه « شعله آبی» عمدتاً از توصیه به صرفه جویی، وقت می گذرانند و کمتر به مسائلی توجه دارند که کلید حل مشکلات ریشه ای می باشد درکل، روشنگری ها جامع نیست و بیشتر در تئوری محض مي گذرد، نه کار بردی.
8)سرمایه گذاری برای جلوگیری از تلفات انسانی که به قول قرآن، آیه32 سوره مائده، ارزش حیات بخشیدن به یک انسان را با حیات بخشیدن به همه یکی می داند.که می توان گفت: همه نفت... ایران ارزش جان یک نفر را ندارد که ما سالی هزار نفر از این عزیزان را برای صرفه جویی از دست بدهیم.که البته برخی ندانم کاری های خود افراد سبب می شود؛ ولی، مسلم علت العلل آن، به همه ما ها نظر دارد، نه تنها خود افراد، ازجمله به مسؤولین ذیربط در نحوه روشنگری، امور فنی، صنایع، ساخت و ساز ابنیه،و...، که بی شک همه در قضیه سهیم بوده و باید پاسخ گو باشیم و حد اقل تاریخ در باره عملکرد ما ها قضاوت خواهد کرد و شوخی هم ندارد، چون سلامتی و حیات انسان ها همه اماناتی هستند نزد ما و برحسب وظیفه خود در دیگر پست های نظام... فعالیت کرده و به امید ما سرگرم کار خود هستند. لذا ما هم وظیفه داریم، سالی یک بار ساختمان های مشکل دار...، را از نزدیک مورد بررسی قراردهیم،و تنها به توصیه هایی مثل توصیه برنامه« شعله آبی» ... اکتفا نکنیم. هزار نفر در سال قربانی دادن کم نیست، تبعات درد آور آن، برای باز ماند ها و اقوام قربانیان واقعاً دردآور است!؟.
9) اعلام خطر الزام آور می باشد که تاریخ 9/9/1391درضمن اخبار، شنیده شد: مصرف گاز درچند روز شروع سرما بيش از حد، بالا رفته و توضیح داده شد، مصرف ایران 18 برابر كشور ژاپن ،8 برابرآمريكا، و ده برابر اروپا است!؟ واقعاً در كشور اسلامي كه در باره صرفه جويي و رعايت الگوي مصرف و دوري از اسراف و تبذير،(آيات 26و 27 سوره اسراء) برای ما پیام دارد، لذا بايد پرسيد، علت اين وضع چيست و چه كساني بايد جواب گوي اين امر دور از شأن كشور اسلامي باشند؟!،که ضرورت ايجاب مي كند. درصدد چاره انديشي برآمد، چون جهان با همين چشم به اسلام نگاه خواهد كرد.و بايد درصدد رفع و برداشتن علت بود. چون آمار تلفات تصاعدی سال های قبل، زنگ خطر دارد!؟: سال 80؛ 235 نفر: 82؛ 583 نفر: 83؛ 713 نفر:84؛750 نفر: 85؛ 973 نفر:آیا می توان گفت: تنها خود مردم مقصر اصلی هستند؟، خود مردم باید به استفاده اصولی و بهینه از گاز توجه داشته باشند.ولی تصاعدی بودن تلفات چه توجیهی دارد ؟!، در هر صورت بايد بکوشیم که مصداق قسمت دوم آیه 32، از سوره مائده باشیم که می فرماید« ... و هرکس انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است...» به هر صورت مي شود با احساس مسؤوليت و اقدام جدي انسان دوستانه، روزي به جايي برسيم كه ديگر شاهد اين گونه حوادث درد ناک و از دست دادن سرمایه انسانی با ارزش نباشيم.
عبد الحسین نجفی
همراه: 09368550280