طرح پیشگیری از گاز گرفتگی تاريخ8/9/1390                          

        تاریخ فوق یکی ازکار شناسان آتش نشانی تهران که با خبرنگار شبکه یک سیما در مورد علل گاز گرفتگی گفتگو داشتند.عدم استاندارد بودن امکانات استفاده ازگاز،منازل دارای حجم کوچک،و عمدتاً منازلی را علت اصلی تلفات عنوان کرد،که عایق بندی بیش از حد و غیر اصولی، سبب عمده تلفات خواهند شد. همان اول، تلفات گاز گرفتکی را سالی هزار نفر اعلام کرد و علل تلفات چند روز پیش تهران را هم توضیح دادند.

       با توجه به اطلاعاتی که حقیر درام، به نظر می رسد، با توجه به اینکه واقعاً دلسوزانه کار می کنیم،ولی نمیدانم چرا، در مورد ارزش جان مردم قدری کم لطفی می کنیم؟! آنهم مردم عزیز و ایثار گر ایران که در صحنه های شکننده سیاسی، تاکنون قوت  بازوی نظام، برای شکستن کمر و ابهت دشمن بوده اند. لذا جداً حیف است شاهد مرگ یک هزار از عزیزان خود در سال باشیم که بدون جهت جان شیرین خود را از دست می دهند، در صورتی که به دلایلی می شود روشن ساخت، خیلی راحت و با سرمایه کمی می شود جلو  این ضایعه درد ناک و از دست رفتن سرمایه کشور را گرفت.

 1)گاز سوز های دارای سیستم هوشمند قطع گاز و هشداردهنده، ضروری ترین دستگاهی است که باید ساخته شود؛ و ضامن آن وزير نفت... است.

2)نصب دستگاه هوشمند جایی که با آزاد شدن گاز؛ آن را از دریچه ای، با علامت هشداردهنده، از سقف خارج کند.كه ساخت آن وظيفه نخبگان... است.

3) سفارش شود قسمت پایین اتاق که هوای گرم خارج نمی شود، منافذی جهت ورود هوای آزاد باشد که تأمین کننده اکسیژن برای سوخت گاز باشد چون یک مترمکعب گاز برای خوب و بی خطر سوختن به ده متر مکعب هوا نیاز دارد که اگر نباشد، خطرحتمی و اگر به هر اندازه کم باشد درکیفیت و تشدید آلاینده داخل اتاق وکلاً سلامتی به خصوص کودکان و بيماران اثر خواهد گذاشت. و ورود هوای آزاد، که سرد است سموم وآلاینده گرم داخل را تحت فشار قرار می دهد، از منافذ و خود لوله بخاری، به راحتی بیرون رود.

4)خوب است کار گروهی در هر محله از نزدیک وضع گاز سوز ها و سیستم های ایمنی را کاملاً مورد بررسی قرار داده و علل کوتاهی افراد و یا علل دیگر را ،جمع آوری کنند، برای مطالعات آسيب شناسي که باید صورت بگیرد.

5) باور دارم افراد زیادی نمی دانند چه کنند و توصیه تنها، برای همه افراد راه حل نیست، چون خیلی ها، سیستم گاز سوز و عملکرد آن را  نمی دانند یعنی چه. لذا باید بررسی شود چه کسانی نا چارند با امکاناتی معمولی و غیر استاندارد صبر کنند. و نیز باید دید علت العلل ها چیست. و لذا نباید همه اقدامات ما  تنها صرف مسائل سطحی و پیش پا افتاده (مانند عایق بندی، قناعت، و...) شود، بلكه بايد درد را شناخت و سپس درمان مناسب را تجویز کرد و مراقب نحوه معالجه هم بود  و مردم را تنها نگذاشت.

    6) الزامی نمودن ساخت گاز سوز ها  به سیستم هوشمند. و بخاری های فعلی باید جمع آوری و دور ریخته شود؛ چون غیر از مشکل سیستم هوشمند از نظر به کار بردن فلزات حرارت زا و دیگر شرایط فنی، پر مصرف ترین  وسیله هستند که نیاز به باز نگری جدي و کامل دارد.

     7)توصیه هایی که می شود از جمله در برنامه « شعله آبی» عمدتاً از توصیه به صرفه جویی، وقت می گذرانند و کمتر به مسائلی توجه دارند که کلید حل مشکلات ریشه ای می باشد درکل، روشنگری ها جامع نیست و بیشتر در تئوری  محض مي گذرد، نه کار بردی.

      8)سرمایه گذاری برای جلوگیری از تلفات  انسانی که به قول قرآن، آیه32 سوره مائده،  ارزش حیات بخشیدن به یک انسان را با حیات  بخشیدن به همه یکی می داند.که می توان گفت: همه  نفت... ایران ارزش جان یک نفر را ندارد که ما سالی هزار نفر از این عزیزان را برای صرفه جویی از دست  بدهیم.که البته برخی ندانم کاری های خود افراد  سبب  می شود؛ ولی، مسلم  علت العلل آن، به همه ما ها نظر دارد، نه تنها خود افراد، ازجمله  به مسؤولین  ذیربط در نحوه روشنگری، امور فنی، صنایع، ساخت و ساز ابنیه،و...، که بی شک همه در قضیه سهیم  بوده و باید پاسخ گو باشیم و حد اقل تاریخ در باره عملکرد ما ها قضاوت خواهد کرد و شوخی هم ندارد، چون سلامتی و حیات انسان ها همه اماناتی هستند نزد ما و برحسب وظیفه خود در دیگر پست های نظام... فعالیت کرده و به امید ما سرگرم کار خود هستند. لذا ما هم وظیفه داریم، سالی یک بار ساختمان های  مشکل دار...، را از نزدیک مورد بررسی قراردهیم،و تنها به توصیه هایی مثل توصیه برنامه« شعله آبی» ... اکتفا نکنیم. هزار نفر در سال قربانی دادن کم نیست، تبعات درد آور آن، برای باز ماند ها و اقوام  قربانیان واقعاً دردآور است!؟.

9) اعلام خطر الزام آور می باشد که تاریخ 9/9/1391درضمن اخبار، شنیده شد: مصرف گاز درچند روز شروع سرما بيش از حد، بالا رفته و توضیح داده شد، مصرف ایران 18 برابر كشور ژاپن ،8 برابرآمريكا، و ده برابر اروپا است!؟ واقعاً در كشور اسلامي كه در باره صرفه جويي و رعايت الگوي مصرف و دوري از اسراف و تبذير،(آيات 26و 27 سوره اسراء) برای ما پیام دارد، لذا بايد پرسيد، علت اين وضع چيست و چه كساني بايد جواب گوي اين امر دور از شأن كشور اسلامي باشند؟!،که ضرورت ايجاب مي كند. درصدد چاره انديشي برآمد، چون جهان با همين چشم به اسلام نگاه خواهد كرد.و بايد درصدد رفع و برداشتن علت بود. چون آمار تلفات  تصاعدی سال های قبل، زنگ خطر دارد!؟: سال 80؛ 235 نفر: 82؛ 583 نفر: 83؛ 713 نفر:84؛750 نفر: 85؛ 973 نفر:آیا می توان گفت: تنها خود مردم مقصر اصلی هستند؟، خود مردم باید به استفاده اصولی و بهینه از گاز  توجه داشته باشند.ولی تصاعدی بودن تلفات چه توجیهی دارد ؟!، در هر صورت بايد  بکوشیم که مصداق قسمت دوم آیه 32، از سوره مائده  باشیم که می فرماید« ... و هرکس انسانی را  از مرگ رهایی  بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است...» به هر صورت مي شود با احساس مسؤوليت و اقدام جدي انسان دوستانه، روزي به جايي برسيم كه ديگر شاهد اين گونه حوادث درد ناک و از دست دادن سرمایه انسانی با ارزش نباشيم.

                                          عبد الحسین نجفی

                                    همراه: 09368550280

گوشه از سفر نامه تحقیقی کربلا در سال 1378

حال و هواي مسجد کوفه                5/10/1392

مي ‌ترسم برخي كه دراين وادي‌ها نيستند و يا معلوماتي سطحي دارند طرح اين قبيل مسائل را ناصواب بدانند؛ ولي اين قبيل احتمالات چيزي نيستند كه ملاك صرف ‌نظر از بيان واقعيت‌ هايي بشود و نگارنده نمي‌تواند آنچه را با همه وجود درك كرده است به ديگران انتقال ندهد، همه نشانه‌هايي كه واقعيت‌هايی باعث واكنش‌هاي دروني مي ‌شود كه دست خود انسان نمي‌ باشد اين واقعيت‌ است که وقتي وارد مسجد سهله شدم آن حالتي را كه احساس كردم جايي ديگرآن حالت نبود و يا به‌گونه‌ي ديگرخود را نشان مي‌داد، در كربلا هم اين‌گونه بود.

در عتبات عاليات سوريه هم نظيرآن را داشتم، نمي‌دانم شما اين را شنيده يا تجربه كرده‌ايد، اگر كسي به منزلي برود كه به او گفته شود در اين منزل پدر پدر پدر بزرگ شما زندگي كرده است كه داراي اين صفات بوده است اين صفات را از قبل به او گفته باشند يا حالا بگويند، اين آقا را متوجه اين واقعيت مي‌كند، اي كاش آن بزرگوارن حال مي‌بودن كه قيافه آنها را ببينم و ازآنه فيض ببرم يا اينكه شما را درجايي كه كار جالبي كرده ‌ايد هر وقت آن‌جا برويد هرچند قصد نكنيد كه خوشحال باشيد آن خاطره خوش چنان در شما اثر خواهد گذاشت كه لبانتان خندان شود و اگر كسي همراهتان است، شروع كنيد آن خاطره را به زبان آوردن و اگر خاطره بد باشد به محض رسيدن به آن‌جا نگران مي‌شود و نگران شدن هم دست خودتان نيست چون يك واكنش دروني است و خارج از اختيار انسان.

چگونه مي‌شود جايي كه اولين نقطه آغازين شروع زندگي پدر بزرگ حضرت آدم(ع) بوده جريان ساختن كشتي حضرت و فرود آمدن آن بوه انسان را به عالم ديگر نبرد، جايي كه جبرئيل حضرت(ص) رسول قدم گذاشته و پس از نماز به سوي معراج رفته است انسان آرزو  نكند اي كاش آن ساعت من اين جا مي ‌بودم، جريان فرود آمدن كشتي نوح را در ذهن ترسيم كنيد،‌دادگاه علي(ع) در مسجد در آن عصر،‌جريان دفن علي(ع) در قبري كه از قبل براي او آماده بوده است صداي اذان علي(ع) بر مناره مسجد صداي يا رب يا رب و مناجات‌هاي دلنواز حضرت و خاطر تلخ ساعتي كه درخانه علي را آتش زدند، پهلوي فاطمه را شكستند، مي ‌بينيم علي را به طرف مسجد كشان كشان مي ‌برند و فاطمه0ع) كمربند علي راگرفته و مانع بردن علي به مسجد مي‌شود و داريم مي ‌بينيم آن‌قدر با غلاف شمشير به بازوي فاطمه زدند تا از هوش رفت و بر زمين افتاد.

چگونه خاطره تلخ فلان جا به محض ورود درآن‌جا در ذهن مبادر مي‌شود، گفتم براي رسيدن مرد و زن به جايي كه علي را غسل داده بودند، به خصوص زن‌ ها زجّه مي‌زدند، گوشه‌ي محراب علي(ع) در مسجد كوفه به ننرده‌اي تكيه داده بودم، فقط به خاطر اين كه نگاه كنم مردم از مرد و زن براي بوسيدن محراب چكار مي‌كنند، همان چيزي كه در بوسيدن قتلگاه حسين(ع) در كربلا و رأس‌الحسين در مسجد اموي سوريه ديدم؛ اين‌ها همان واكنش دروني است كه در اختيار ما نيست و اين همان شعائري است كه تكان دهنده سازنده، جهت دهنده، الهام بخش و از منظر روا‌ن‌شناسي غذاي روحي انسان است كه ازآیاتت و روايات زيادي به دست مي‌آيد ، آن همه فضيلت براي زيارت به خاطر همين ‌هاست كه بدان‌ ها اشاره شد و لذا بي‌جهت نبود كه متوكل عباسي هفده بار قبر امام حسين(ع) را با خاك يكسان كرده و وهابيت دارد همین  کار را دنبال مي‌كند وهابيتي كه عامل پشت صحنه  استعمار است و قبر امام هادي و امام حسن عسگري(ع) را در سامرا تخريب مي‌كند، ديروز 3/12/1387 بود كه شنيده شد وهابي‌ها قصسد دارند به بهانه خرافات دارند در مکه قبور بزرگان و آثار اسلامي را نابود كنند.

فلسفه تمام بودن نماز در جاهایی مانند مسجد كوفه

همه بايد ها و نبايد هايي كه اسلام بر انجام و ترك آن‌ها تأكيد دارد حتي جزئي‌ترين آن‌ها به خاطر دو چيز كلي است كه به خاطر يك چيز بايد رعايت شود. يكي فاصله گرفتن ازآن‌چه ذاتاً براي جسم و جان انسان مضر است و بايد ترك شود تا زمينه براي كسب بايد عاري ازآلودگي حاصل شود. و دوم كسب ارزش‌هاي انساني ، كه اين دو تنها به خاطر يك چيز ند وآن سعادت ابدي است. اسلام هرچه مي‌گويد براي آراستگي دنيا و دنياي آراسته براساس دستورات اسلام بستري است براي سعادت ابدی. لذا اينكه اسلام نماز را در سفر شكسته مي‌داند يك دستور حكمي و صرفاً تعبدي نيست، بلكه يك دستور می باشد درمورد مقوله انسان‌شناسي است كه اگر با دقت توجه كنيم از منظر روانشناختي فرد مسافر آرامشي ندارد و همانند كشتي متلاطم است تا به ساحل (منزل) برگردد، لذا نماز شكسته همين طوري نيست؛ بلكه به خاطر همان سلامت روح انسان است. لذا در حد توان از بنده عمل خواسته‌اند نه بيشتر. در مسافرت در حدي كه شده عبادت را كاهش داده ‌اند چرا نماز صبح دو ركعت است؟ چون صبح اكثر افراد هم دير از خواب بيدار مي‌شوند و هم اينکه بر اثر سكون عضلات بدن آمادگي لازم را ندارد و خلاصه معني «لايكلف الله نفساً الا وسعها» بهترين دليل است.

و در اماكني مانند قبر امام حسين(ع)، مسجدالحرام و مسجد النبي(ص) كه وقتي انسان حضور دارد چنان احساس آرامش و امنيت مي‌كند و هيچ‌گونه احساس نا آرامي قابل تصور نيست لذا انسان دوست دارد، اي كاش مي‌شد ساعت‌ها براي راز و نياز با خدا آن‌جا باشد، چون احساس مي‌كند گمشده خود را پيدا كرده است، هيچ چيزي عزيز تر ازآن در نظرش جلوه نمي‌كند و مهم اينكه ثواب يك ركعت نماز در اين قبيل مكان‌ها چندين برابر نماز در جاهاي ديگر است. اصلاً انسان را مست عبادت مي‌كند و همين امر باعث مي‌شود چنان لذتي را در وجود خود احساس كند كه از هيچ چيزي چنين لذتي را  نمی یابد. با توجه به اين همه دستورات اسلام به خاطر سلامت روح و جسم و احساس لذت معنوي است؛ علاوه بر اينكه نماز تمام است حتي سفارش شده هرچه مي‌توانند نماز بگذارند و همين جهت ثواب نماز در اين قبيل مكان‌ها را هيچ جا ندارد تا انسان براي بيشتر نماز خواندن علاقه پيدا كند چرا براي نماز شب آن صد ثواب مقرر شده است به جهت اينكه شب انسان از هر دغدغه‌اي در امان و در آرامش كامل قرار دارد. 

به هر صورت همان‌طور كه قبلاً درمورد حال و هواي مسجد گفته شد انسان وارد يك عالم ديگري مي‌شود كه دوست دارد براي هميشه آنجا باشد، اصلاً احساس نمي‌كند از خانه و زندگي دور است؛ همه چيز زندگي را فراموش مي‌كند و همه حواسش محو آنچه است كه در اين قبيل مكان ‌ها نظرش را جلب كرده و عاشق به معشوق خود رسيده است!؟.

((  این کتاب آماده می شود برای چاپ))

عبد الحسین نجفی

همراه: 09368550280