آتش زدن خيمهها در نگاه تاریخ!؟ ( از کتاب زیبایی های کربلا)
در چه شرايطي به خيام حرم حمله كردند؟! در شرايطي كه وضع كاملاً حاّد و آشفته بود و چند لحظه پيش اسب بي صاحب امام حسين(ع) پيام شهادت حسين را به حرم آورده بود و آشفتگي و... حرم را دو چندان كرده بود و اين جمله ناجوان مردانه وضع را كاملاً طاقت فرسا نمود!؟
گريه و شيون زنها، ناله و العطش كودكان و اينكه هركس به فكر بود در مقابل اين حمله چه بايد كرد و بچهها هراسيده به هر طرف ميدويدند و... اي كاش يك لحظه آن ضبط شده بود كه ما ميديديم.
لشكر وقتي وارد حرم شدند هرچه بود حتي حصير زيرپاي امام سجاد را به غارت بردند و سپس خيمه ها را به آتش كشيدند و اين جا بود كه هم از ترس دشمن و هم ايمن بودن از شعله هاي آتش هركس به طرفي روانه شد و در پي سرپناه ميگشت، گفته ميشود دامن يكي از دختربچه ها كه آتش گرفته بود، مردي خواست آن را خاموش كند، بچه چون ترسيد دشمن قصد كشتن او را دارد پا بفرار گذاشته و نيز آمده كه كودكاني از تشنگي شكم خود را عريان و روي خاك مرتوب ميگذاشتند شايد رفع تشنگي آنها شود. واقعاً اگر انسان خون گريه كند كم است !؟
تخریب خانه دشمن به دست خود !؟
سياستمداران و كلاً عقلا هركاري ميكنند، يك نتيجه قابل قبول براي آن در نظر ميگيرند، در جنگهايی براي تضعيف روحيه دشمن به جنگ هاي رواني دامن زده ميشود، نقطه هاي حساس نظامي و حتي اقتصادي يك كشور را مورد حمله قرار ميدهند كه همه اين ها به خاطر توازن نظامی و غلبه بر دشمن است ولي اينها كه (به خيال خام خود) پيروز شده و همه را كشته بودند چه هدف نظامي و در واقع عقلايي و انساني را دنبال ميكردند!؟
لذا تاريخ كفر و حتي الحاد در قضاوت خود علاوه براين که هيچ توجيه نظامي و... براي اين عمل نمي بيند، كاري ندارد كه حسين(ع) فرزند علي و... است ولي حق را به حسين داده و به شدت يزيد و قومش را تكفير و لعنت ميكند. چون از نظر نوع دوستي و وجدان در وجود خود از اين عمل احساس تنفر دارد. بدان معنا كه اگر خودش بجاي آنها ميبود هرگز اين كار نميكرد و همين نوع احساس دروني دانشمندان غير مسلمان است كه در باره شخصيت... حسين... كتاب ها نگاشته و حتي نسبت به اين خاندان ابراز علاقه دارند و همين امر در وجود گاندي رهبر هند بود كه پيروزي خود را براستعمار را الهام گرفته از آزاد مردي چون حسين ميدانست.
به هر صورت نه غارت كردن و نه آتش حرم هيج دليل نظامي و حتي اقتصادي و... نداشت و چندان اموالي نبود كه به عنوان غنيمت ميان هزار لشكر تقسيم گردد.در واقع چرا اين گونه رفتار كردند؟!
اينها بر اساس شعار كاملاً عوام فريببا نه يزيد براي دفاع از امنيت خود آمده بودند شعار يزيد اين بود كه مرد خارجي بر ما خروج كرده و اگر موفق شود همه چيز شما را به غارت خواهد برد. اين ذهنيت، مردم بود هركس حكومت را در دست بگيرد دست به اين قبيل كارها خواهد زد، ريشه اين ذهنيت از زمان معاويه در اذهان شكل گرفته و رسوب كرده بود. چون بعد از صلح امام حسن(ع) با معاويه و صلح تحميلي در جنگ صفين معاويه دست به غارت طرفداران خاندان پيامبر(ص) زد. يزيد از اين ذهنيت مردم عوام كمك گرفت و تبليغات دامنه داري را به راه انداخت مردم هم باور كردند نكند مرد خارجي پيروز شده و همه چيز ما را به غارت ببرد. اكثر اين ها نميدانستند آن مرد خارجي فرزند دختر پيامبر شان فاطمه است ولي عدهاي كه نانشان در گرو نظر يزيد بود دانسته حضور داشته و بقيه را در حالهاي از شعار يزيد قرار داده بودند و روز عاشورا وقتي امام حسين(ع) سخنراني ميكرد، همين جا سرو صدا كردند كلام امام براي آنها درست مفهوم نباشد، اين گروه اغفال شده در همان روز عاشورا تا حدودي مطلع و آگاه شده بودند جنگ با حسين(ع) است ولي هم ديگر راه برگشت نبود و هم اينكه در اين حد آگاه نبودند كه اگرحسين پيروز شد و حكومت را در دست بگيرد غير از آن است كه معاويه زمان پيرزوي دست به غارت زد. به نظر ما رسيد براي حمله به خيمهها و آتش زدن آنها اين گروه در حاشيه و يا اجبار دست بكارهاي زده باشند و خلاصه اينها براي كشتن امام حسين آمده بودند لذا نبايد خود را براي چند وسيله كه غارت كنند خود را بد نام كنند!؟
ولي اين دليل برحماقت آنها بود و اينكه بقول قرآن بايد دست به اين قبيل اقدامات ميزدند تا طبق آیه2سوره حشر، با دست خود و دست مؤمنين خانه خود را ويران سازند اينها اگر خيمهها را غارت نميكردند و به آتش نميكشيدند و به خاطر آن وضع دلخراش زن و بچه وحشت زده، گريان و تشنه رحم كرده بودند، تاريخ در قضاوت خود باور ميكرد مشكل چیز دیگر بوده است!؟ ولي اين ها با اين كار كاملاً احمقانه درنده خويي و... خود را كاملاً ثابت و در تاريخ به نمايش گذاشتند. اينها با اين اعمال كاملاً غير انساني ثابت كردند از اسلام، پيامبر و نماز بويي نبرده اند وضع اهل حرم بگونهاي بود كه ديدن آن دل هرسنگ دلي را ذوب ميكرد ولي واقعاً تعجب آور است چگونه دل اينها به اندازه يك سر سوزني تكان نخورد و اگر خورده بود ديگر نمونه آن را در طول اسارت تكرار نميكردند. چرا قلب آنها تكان نخورد؟ همان است كه امام حسين(ع) روز عاشورا وقتي به موعظه اش توجه نكردند فرمود:« ملئت بطونكم من الحرام فطبع الله علي قلوبكم ويلكم الا تسمعون. شكم هايتان از حرام پرشده و خدا بردلهاتان مهر گذاشته واي برشما كه ساكت نميشويد تا اين كه سخنم را بشنويد»..
زيباي هاي اين واقعه دردناك!؟
جادارد حتي همه موجودات عالم بيش از آنچه گريستند تا روز قيامت. خون گريه كنند كه پاكترين انسانها، بيگناه ترين كودكان و زنان با آن وضع به دست اينها شهيد و اسير شده اند. گرچه اين واقعه واقعاً دردناك و تكان دهنده بود ولي از آنجا كه خواست خدا و از سنتهاي لايتغير الهي است كه به همان اندازه كه ستمگري اوج دارد، حق و حقانيت در وجود خاندان عصمت و طهارت، آنهم آنگونه متجّلي شود كه حتي غير مسلمانان را هم تحت تأثير شگرف خود قرار دهد.
1) تمايز دوگروه در قضاوت تاريخ: يكي از تجارب بشري است كه مرتب و در همه جا رخ داده و ميدهد، وقتي براي كسي و يا كساني شرايط حادي رخ ميدهد، اين شرايط بهترين ابزار تعين امتيازات دو جناح ميباشد حدود بيست سال پيش كه در يك حادثه زلزله مخرب كه براي ايران پيش آمد، خيلي از كشورها از نظر اقتصادي واقعاً به ياري ايران برخواستند، يكي از اينها آمريكا بود كه معلوم شد لباسهاي دست دوم و آلوده را توسط هواپيما ارسال نموده است!؟ و اين حادثه بود كه عمل خباثت آمريكا را نشان داد و براي جهان به عنوان يك سند زنده پلیدی وضد بشری قابل قبول بود. امروز تاريخ ميگويد اينها هم مدعي نبي اکرم رسول خدا(ص) بودند و هم اهل نماز... چرا در چنين شرايط حادي به خانواده پيامبرشان رحم نكردند و بكاري دست زدند كه نه توجيه اقتصادي داست و نه توجيه نظامي و...!؟. اينها ميدانستند همه اينها از تشنگي دارند هلاك ميشوند آب كه به آنها ندادند چرا خيمه و سايه بان اينها را درآن شدت گرما به آتش كشيدند؟!.
اگر اين ها به اهل حرم مثلاً آب داده و خيمهها را آتش نزده بودند هيچ لتمهاي به پيروزي آنها وارد نميكرد و حتي معلوم ميساخت اينها در پي يك هدف عاقلانه و مورد قبول بودهاند ولي برخلاف همه اينها كاري كه نبايد كردند؛ كاري كه به عنوان يك سند ننگ كاملاً روشن از طرزتفكر و در واقع نوع كفر آنها بجاي ماند؛ چنگيز مغول از بي رحم ترين افراد جهان بود، اينها روي چنگيز مغول را سفيد كردند!؟« نيچه» منكر خدا براي نجات يك حيوان كه صاحبش داشت آن را ميزد جان خود را فدا و بدست صاحب حيوان كشته شد ولي اين قرآن و نماز خوانها به خاندان پيامبر شان رحم نكردند!؟ مثل اينكه تاريخ دارد آنها را محاكمه ميكند و ميپرسد چه دليلي داشت كه با آن وضع خيمهها را آتش زده و عدهي تشنه و مصيبت زده را آوراه كرديد؟.
بي انصافي است كه حتي تصور شود حضرت زينب(ع) اين قبيل قضاوت ها و بررسي وضع مسلمانان دروغين را نميديد تاريخ چگونه اينها را محاكمه و مورد سرزنش قرار ميدهد. چقدر هزينه باشد تا با تبليغات اين گونه در همه اعصار دشمن را منفور و پست و اهل و عيال پيامبر(ص) را عزيز، انسان و با شخصيت نشان دهد. اين هاست كه به كلام گهر بار حضرت زينب(ع) معنا ميبخشد كه فرمود:« مارئيت الا جملا. ندیدم مگر زیبایی». هم عزت خاندان عصمت تا قیامت زیباست و نشانه درست انسانیت و هم خاری دشمن زیباست که نشانه قدرت خدا و نتیجه صبر وایثار گری در حد اعلای خاندان پیامبر(ص)
2) تاريخ جاودان حرم و آتش!؟: در مورد اينكه حرم اهلبيت را آتش زدند كه به نوعي پيروزي خود را كامل كنند ولي غافل از اينكه آتش زدن خيمه وضع را بدتركرد هم خيمه در تاريخ زنده و گويا و پيام رسان باقي ماند و هم نحوه عملي آن در هر محرم تكرار ميگردد؛ همه نسلهاي بشري متوجه شوند، اينكه گفته ميشود خيمه امام حسين(ع) را به آتش كشيده اند، چگونه بوده است در كشورهاي عربي(شيعه) در تعزيه خواني شبيه عملي غارت كردن و آتش زدند خيمهها را انجام ميدهند عدهاي به شكل لشكر يزيد به خيمهها هجوم آورده و پس از غارت حرم چادرها را به آتش ميكشند. در تعزيه خواني امثال اين گونه مسائل را ديده ام. از نظر روان شناسي تماشاي اين گونه صحنه ها هيجان انگيز به طور كلي بیننده را از عالمي به عالم ديگر ميبرد و در واقع دچار يك نوع تحول و ديگرگوني روحي ميشود و در نتيجه چراهايی در ذهنش او را آرام نخواهد گذاشت و اين همان واقعيتي است كه شاهديم بسياري از دانشمنداني كه اعتقادي به اسلام عملي ندارند، در باره شخصيت و ... حسين(ع) كتاب نگاشته اند و چه كتابي كه واقعاً در خود شيعیان نمونه ندارد.
به هر صورت اينها خانه خود را غارت كرده و به آتش كشيدند و حضرت زينب ميدید آن نتيجه اين خيمه آتش زدنها چيست و چگونه راه صد ساله را يك شبه طي ميكند. مانند زهير، حرشهيد رياحي، حبيب ابن مظاهر چقدر هزينه بايد صرف سخنراني و چاپ و نشر واقعيتي قرار گيرد تا اين گونه جنايت يك ستمگر را نمايش داده و براي همه نسلها آنگونه كه سطح فهم، درك و زبان خود آنها واقعيت قرنها گذشته را آن گونه نشان دهد واقع شده است. بدان معنا كه هرقوم و گروهي، هم داراي زبان و رسومات تعزيه خواني و شبيه آتش زدن و غارت خيمهها را آنگونه نمايش ميدهند كه بچه هاي كوچك آن قوم نيز درك كند اين صحنه نمايشي چه ميگويد مثلاً ترك آن صحنه را تركي تعريف ميكند اين خيلي مهم است كه براي تعريفي از آتش زدن و غارت خيمهها صدها زبان بين المللي و محلي... صورت ميگيرد.
و خلاصه حضرت زينب(ع) راحت ميديد چه معامله سود آوري با خدا دارند انجام ميدهند و چه محصول خود روي است كه هرسال در ماه محرم رويده و ثمرآن روز بروز بيشتر و شیرین تتر ميگردد. وخلاصه این را می گویند پیروزی که در نسل های آینده روز به روز جلو گر تر می شود
*******************