طرح تجّلی خّلاقیت»

فصل ششم وظیفه والدین آینده نگر در نسل خود

اینکه آخر فصل پنجم کفته شد.می گویند دانشمندان بزرگ پرورش یافته در دامن مادران هستند شمای مادر تصمیم دارید چه کسی از خود بیادگار باقی بگذارید؟. خدایا به پدران و مادران عنایت فرما و توفیق نصیبشان کن فرزندانی شایسته افتخارآفرین، خدمت گذار، عالم ودانشمند، درست کار و خّیر، خوش اخلاق و دوست داشتنی، صادق، هادی و هدایتگر و... از خود باقی بگذارند وافتخار کنند که فرزندانی دارای این صفات، تخصص، هنرمندی و... هستند و خلاصه خداوند در سوره نحل آیه 96 می فرماید: «آنچه نزد شماست فانی می شود؛ اما آنچه نزد خداست باقی می باشد و....[1]» و در سوره کهف آیه 46. خداوند میفرماید: ( مال و فرزند زینت زندگی دنیاست {ولی}باقیات صالحات {ارزشهای پایدار} ثواب و پاداشش نزد پرو ردگار است). که البته باقیات وصالحات، همان کار های نیک باشد، این است که وقتی ما فرزندان درست کاری به جامعه تحویل داده باشیم، خدمت هایی که آنها به جامعه، اسلام و... می کنند باقیات وصالحات هستند. عالم، مهندس، مخترع، خّیر، مردم دار، خوش رفتار با مردم و... تحویل جامعه داده ایم هم چنین نسل این  ها که کار نیک می کنند این ازآن چهار روز زیبایی بچه بهتراست و مفهوم آن این می که باید به فکر باشیم این گونه فرزندان نیک از خود باقی بگذاریم نه هیتلر، یزید و...!؟.

و ما  این جا که به بیان طرح خلاقییت می  پردازیم  زمینه  تربیت همان کسانی می شود که گفتیم این گونه فرزان نیکو کار وخدمت گذار، باقیات وصلحاتی هستند که ما از خود باقی می گذاریم، تا خود آنها و نساشان به جامعه خدمت می کنند چون دفتر ثبت ارزش های ما تا قیامت باز است، برای آن ار زش هائی که از طرف نسل ما شامل ما می کردد. که از معصوم (ع) حدیث است اگر ماکسی را به راه نیکه هدایت کرده باشیم به همان انازه که به او پاداش داده می شود به ما هم می رسد بدون این که حتی کم ترین ارزشی  ازآن ها کم شود .



 

     طرح تجلّي خلاّقيت در نگاه تربیت نیکو              

    و به عبارت ديگر،چه كاركنيم كه فرزند ما خلّاق و نخبه شوند؟ با توجه به اينكه تجربه ثابت كرده  اين كار شدني مي باشد. به نظر ما، اين طرح نخبه پروري را بايد حتي قبل از ازواج و انعقاد نطفه در نظر داشت؛ به اين طريق كه همسري  برگزينيم كه از نظر نژادي و خانوادگي و...درحد عالي، باشد؛ به همين جهت بود كه علي (ع) بعد از فاطمه (ع) سفارش مي كند  از طايفه اي  براي او خواستگاري شود كه داراي مردمي شجاع هستند؛ لذا ام البنين را براي او خواستگاري مي كنند كه بعداً فرزنداني شجاع از او  به جا مي مانند و در سر زمين كربلا، شجاع ترين مرد حضرت ابوالفضل (ع) شناخته مي شود كه كسي توان  نبرد  با او را ندارد. لذا براي بذرخوب بايد زميني را در نظر گرفت كه مستعد باشد تا بتوان بهترين محصول را ازآن بر داست كرد و الا خيلي بايد زحمت كشيد و حتي خسارت ديد، تا از زمين غير مرغوب محصولي  تقريباً خوب به داست آورد.

        در مورگزينش همسر مورد نظر از طريق نژاد راحت و  براي افراد بي سواد هم مقدوراست چون نژاد خوب و بد را عملكرد ها  به خوبي نشان مي دهند و نژاد خوب و بد مشهور و زبان زد همگان مي باشد. ولي از نظر اندام كه وارد مقوله قيافه شناسي مي شود، قدري مشكل وكار هركس نيست و توضيح آنهم در اين جزوه نمي كنجد.ولي با يك اشاره ازآن عبور مي كنيم. مثلاً آدم هايي كه بدن پر مو دارند قوي دل و نترس مي باشند، ولي آدم هايي كم مو، از نظر فكري درحد عالي هستند ولي كم جرأت و  بي حال به  نظر مي رسند.آدم هاي كوتاه قد با بلند قد،... با هم متفاوت و در عمل آنها حتي دركوچك  ترين آن خود را نشان مي دهند كه وارد مقوله انسان شناسي هم مي شود و تعريفي وسيع دارد كه در علم  پزشكي، تغذيه...، تحصيلات علمي هم قابل توجه مي باشند. خلاصه كليات طرح را مي آورم كه بعداً پيرامون كتاب تغذيه مادر بار دار توضيح داده شود.

        1) تغذيه والدين:دريك نگاه حتی قبل ازانعقاد نطفه، تأثير تغذيه روي همه بافت و سيستم هاي روحي و جسمی بدن انسان مسلم و بسياري از خوردني ها دربه وجود آمدن خلاقيت، و زمينه سازي براي رشد آن اثرشگرفي دارند. مانند انواع ميوجات، سبزيجات، وكلا ًگياهان، كه البته برخي از اينها به طورخاص اثر بخشي بهتري دارند مانند انگور انار، ليمو  ترش وكلاً آن هايي كه  براي قواي مغزي اثر بيشتري دارند. غير از اينها مثل آب خنك چشمه ساران و.... كه بخواهيم توضيح دهيم خود يك كتاب مي شود. ولی یاد آوری چند نمونه لازم است. گفته می شود یکی از شهر ها تا وقتی خیار را می گشذاشتند  مانند خربزه زرد و رسیده شود و بخورند؛ مدت ها ترسو وکم جرئت بوده اند ولی زمانی که این عادت به هر علتی ترک شد آن حالت به طور کلی برطرف شد، نیز مردمان سرحدی  نترس وجنگجو وآدم های گرم  سیری ترسو ودرآن حدجنگجو نیستند، کسانی که کلم کاری دارند کم تر بیمار می شوند همین طور همه غذا ها این  تأثیر را دارند مثلا غذا های که وقتی مادر باردار می خورد سبب  بالا رفتن ضریب هموشی جنین وکودک می شود که البته باید خاصیت مواد های غذایی را دید واین قبیل مواد غذایی را والدین هم قبل از بار دار شدن خانم ها مصرف شود هم زمان بارداری تا دوران شیر دهی وکودکی که در واقع دوران شکل گیری انسان درحال رشد می باشد، این دیگر به خود والدین بستگی دارد که با ابکار عمل و... خود دکتر و راه نمای خود وحتی دیگران باشند.

                                                               غذا های تقویت ضریب هوشی

اول باید های غذائی: باید های غذائی از اموری هستند که باید در مصرف آنها هم دقت کرد و هم به مصرف آنها اهمیت داد وهمیشه آن ها را درسبد غذائی انجام داد چون بدن به نیاز مستمر دارد نتنها گاهی باشد گاهی نه. ماهی در هفته اگر سه بار هم باشد اشکالی ندارد، البته ماهی کباب شود بهتر است نه سرخ کرده، گردو، تخم مرغ و تخم بلدرچین، روغن زیتون وخود آن، دیگر روغن های گیاهی، پسته ، فندوق،روغن وخود کنجد، ماست، کاهو، کلم بروکلی، بیشتر از انواع میوه ها. چون میوه، پرتقال، البالو، گیلاس، انکور، کشمش، هندوانه، خربوزه، لیمو شیرین، لیمو ترش با غذای برنجی و... البته باید توجه داشت هیپچ روشی بهتر از غذا های ترکیبی نیست، چون همه نوع مواد غذای که بدن نیاز دارد در آن ها یافت می شود. لذا مردم ژاپن روزانه از چهل نوع غذا استفاده می کنند، که سرانه غذائی ژاپن 70، وسرانه غذا ایران14، نوع مواد غذائی هست؛ لذا هم سالم هستند وهم از طب سنتی کمک می گیرند. بنا براین مادران اگر خودشان سالم باشند می توانند بچه هائی از هر نظر ایده آل تحویل جامعه دهند و برعکس بچه های نا سالم، و بیمار از مادران ناسالم و بیمارند. تنوع غذائی هم از اهم روش تغذیه است به خصوص  مادران بار دارد. که هر گز نباید غذای آنها تکراری ویک نواخت باشد.

دوم.نباید های غذایی: در مورد نباید ها گفته می شود چه بخوریم تا خوب شویم ملاک نیست بلکه ملاک این است که چه نخوری تا سالم باشیم. علاوه برآن نباید های غذایی مانند یک جرقه آتش زا می باشد که در مدت کوتاهی یک جنگل را به خاکستر تبدیل می کند. از  مصرف سوسیس وکال باسد، سرخ کدنی، کنسرو ها، غذا های آماده بسته بندی شده، غذا های مانده و بی کیفیت، غذا های شب مانده دو بار مصرف، بی مزه، غذا خوردن درجاهای آلوده و بد شکلی که انسان از آن ها بدش می آید. کلاً هر غذا ومواد خوردنی که انسان از آن لذت نمی برد ولو تازه باشد چون انسان تا از غذایی لذت نبرد اثر مثبت که ندارد هیچ بلکه اثر منفی خواهد داشت. ودر یک کلام خود ما باید دکتر خود باشیم چون بدن ما خود زبانی دارد که خوبی و بدی غذا را دیر یا زود با صدای بلند اعلام می کند.

   2) امور رفتاري دوران جنين: اصولاً رفتارهاي اخلاقي از نظرداشتن روحيه شاد، جوانمردي، خوش برخوردي و مانند اينها،در والدين هرچه درحد ايده آل ترخود باسشند (به خصوص درمادر) اثر شگرفي در شكلگيري خلاقيت و ايجاد زمينه  براي رشد خلاقيت مورد توجه است. اگر توجه كنيم اكثر فرزندان اين قبيل والدين ازضريب هوشي خوبي برخور دارند. مثلاً زمان جنين و رشد درطفوليت،  با بچه صحبت كردن درضريب هوشي او،( به خصوص اگر باكيفيت بالا باشد)، معجزه مي كند. چون مانند زیر سازی ساختمانی است که با بتون آرمه آن را ساخت اند که می شود با خاطر جمعی، چند طبقه برآن خانه بالا برد.

   3) بعد از تولد:همانند همان زمان جنين،والدين و به خصوص مادر،كارهاي بافتني، هنري و... كه بيشتر جنبه ابتكاري داشته باشند نه تقليدي ولو بچه تازه متولد شده باشد. البته ما از اثر اين كارهاي هنري چيزي نمي فهميم  ولي از نظر بررسي علمي  به طور اتوماتيك، اين كنش ها وارد شده، در وجود بچه باعث مي شود سيستم هاي عصبي  ازخود واكنش نشان دهند كه تأثيراتي در شكلگيري طفل خواهند داشت. و در بزركسالي خود را به طور واضح نشان خواهند داد. البته نياز به دقت دارد كه به دوران كودكي فرزند خود برگرديم ونان دست پخت خود را اگرتلخ نيست بخوريم!؟

   4) استقلال بستر..: گرچه استقلال خلاقيت نمي تواند باشد ولي ازيك سو، چون وابستگي مانع بزرگي است براي پيدايش و رشد خلاقيت درنتيجه وجود استقلال بستر مستعدي مي شود براي پيدايش و رشد خلاقيت. لذا ضروري است، بچه را دور از بستر به خوابانيد وگاهي هم دراتاقي تنها رها شود كه براي رشد روحيه نترسي و شجاعت انسان هم مفيد است.و نيز سعي كنيد بچه را مرتب، تو دامني و  بغلي بار نياوريد، چون اينها در شكل گيري بچه اثرگذاشته و طبيعت آنها به وابستگي ماندگار مبتلا مي شود. این از تجربیاتی است که خود ما در عمر 80ساله مشهاده و لمس کرده ایم واز نظر علمی هم بحث زیادی دارد.

                                                        ( از کتاب تغذیه مادران بار دار)

         5) غذا و لباس:كوشش كنيد هنگامي كه بچه مي تواند خودش غذا بخورد، هرچند به لباس خود بريزد و...،كاري نداشته باشيد. فقط گاهي كمك كنيد و روش درست خوردن را به او ياد دهيد تا خودش روز به روزكامل ترشود.در مورد پوشيد لباس هم بگذاريد دكمه هاي بعدي را خودش بزند فقط كمك شما جنبه ياد دهي وآموزشي داشته و با دقت به او ياد دهيد. نه اينكه  براي اوكمكي باشيد!؟ وقتي بچه تازه راه افتاده، زمين كه مي  خورد، اگرشديد، نيست چند دقيقه صبركنيد تا خودش بلند شود تا راه و روش  بلند شدن را ياد گرفته و تجربه كند. نمي دانيد وقتي خودش بلند مي شود چقدرلذت مي برد كه خودش توانست بلند شود و همين لذت بردن چگونه او را پيش مي برد.ولي از بلند كردن ما لذت كه نمي برد، هيچ بلكه درضمير نا خود آگاه خود، به نوعي منتنفر هم هست؛ چون باعث وابسته بارآمدن او مي گردد. همين بچه درجواني در فراز و نشيب  ها به راحتي نمي تواند عبوركند و لذا حضرت رسول(ص) مي فرمايند:« واي بركسي كه بپوشد چيزي را كه خودش نبافته باشد». عجيب اينكه كلمه(واي) را بكار برده يعني وابستگي به فاجعه انساني تلقي مي شود!؟ بسیاری از کشور ها که طمع استعمار شده اند به علت روحیه وابستگی رهبرآن مردم بوده چیزی که خود ما قبل از انقلاب اسلام اسلامی( 50سال پیش) با همه وجود شاهد آن بودیم که محمد رضاشاده وابسته ونوکرحلقه بگوش آمریکا بود که جنایات او مفصل است ودرکتاب( تاریخ سیاسی ایران وجهان) ودرچند دفتر دیگرآن خاطرات تلخ را نوشته ام.

     6)وسا يل بازي:اين جاهاست كه مغز انسان هم  توسعه پيدا مي كند و هم عميق وقوي مي گردد. بهتراست، وسايل طبيعي مانند سنگ، چوب،آجر و... در اخيار بچه بگذاريد و با آزادي عمل به او دادن، بگذاريد بازي كند تا سير شود  ولو چيز هاي را  بشكند و يا خراب كند چون تا دركودكي خراب نكند درجواني نمي تواند آباد كند. ارزش دارد بيش از اين فداي زندگي آينده  اوكنيد. عكس آن را بارها رصد كرده و مي كنم كه والدين بر سرجگرگوشه خود چه آورده اند!؟ كه كتابي  قطور مي شود و جاي بيانش اينجا نيست!؟ به هرصورت در مورد آدم هاي كم هوش، مغز به عللي هم ضعيف است و هم يك قسمت آن فعال نمي باشد.ولي در مورد آدم هاي خلّاق عقيده، براين است كه مغز هم قوي مي باشد و هم  اينكه هردو قسمت آن كار مي كند. در صورتی که آدم ها ی معولی یکر طرف مغزشان کار می کند وحتی آدم های کودن و... در میان این ها دیده می شود که حتی برخی از آنها علیل و بیمار می باشند!؟

    7) با نوشتن و  تمرين: با نگارش اوصاف حيوانات، شهر، خيابان، و امثال اينها مي توان به جايي رسيد. يعني موضوعاتي كه نياز به فكر و ابتكار دارند، و كلاً  نوشتن چون با مغز سر وكارداشته و همزمان با ابتكار وكنكاش  همراه مي باشد، براثر واكنش مغزدرمقابل كنش ها،مغزخود به خود  توسعه پيدا كرده و عميق مي گردد؛ كه اگر اين كار، همراه، عوامل ديگرچون تغذيه، ورزش منظم.و.. ادامه يابد حتي كودكان كودن را مي توان به خلاقيت نزديك كرد.كساني كه به بيماري آلزايمر مبتلا مي شوند به خاطر به كار نگرفتن مغز و فكر است.اگر مي خواهيد مغزتان توسعه پيدا كرده و خلاق شويد، زياد روي چيزهايي فكركنيد كه  خودتان آنها راكشف  كرده و دوست داريد.اين گونه ابتكارات، سر انجام انسان را به وادي اختراعات مي كشاند. به همين جهت است كه يك ساعت فكركردن، در نگاه حديثي از معصوم (ع)، ارزش آن، برابرهفتاد سال عبادات قبول شده مي باشد!؟« تفكر ساعه خير من عبادت سبعين سنه. يك ساعت فكر كردن با ارزش تر از هفتاد سال عبادت قبول شده مي باشد».  در قرآن جمله،( لعله هم یتفکرون و...) بیش از 14بار تکرار شده از جمله آیه 176سوره اعراف. خداوند در بسیاری از آیات قرآن خداوند، فرموده در خیلی چیزها نشانه وآیاتی از قدرت خدا موجود است ولی نمی فرماید چیست وفقط می فرماید:( لعلهم یتفکرو، لعلهم یعقلون و...). یعنی همان روشی که اگر ادامه ییدا کند حتی آدم های کودن هم تفکرشان شکوفا وخلاق می شوند. که کسانی را ما خودمان شاهد و نظر او بودیم که تفصیل آن از منظر انسان شناسی زیاد وخود کتابی مستقل خواه شد!؟

    8) با نقاشي و تمرين: انواع نقاشي هاي ابداع، يعني خود انسان يك نوع نقاشي درست كند و از نقاشي ديگران، نه استفاده كند و نه مثل آنها بكشد؛ بلكه خود انسان چيزي را خلق كند ولو جالب نباشد، چون لذت دارد و لذت  بردن، كنشي است كه عوامل و سيستم هاي بيو لوژيكي و... دروني انسان را  تحريك  و به واكنش وا مي دارد. در تقويت و سير تكاملي مغز اثر خواهد داشت. اكثر اينها كه مي گويم، از تجربيات خود ماست لذا، اگرشما خود تان چيزي بسازيد كه تا كنون كسي نساخته، معلوم است مغزتان لب مرزخلاقيت است و ازاين به بعد خيلي چيز ها را خواهيد ساخت؛ درحالي كه كسي مثل آن را  نساخته، و همان لذت بردن چنان كام انسان را شيرين مي كند كه دوست دارد شب و روزكاركند. لذت بردن اول  به انرژي شيمايي و بعد به انرژي ميكانيكي تبديل مي شود؛ يعني تقويت روحيه سبب تقويت جسم و توانمدي انسان  وثمره عمل مي گردد.

 کاری که ادیسون مخترع آمریکائی کرد ولذا سر انجام توانست درآن زمان که این امکانات نبود، 1500، اختراع به نام خود در تایخ ثبت کند. یکی به او می گوید. شما مرتب کار می کنید پس کی استراحت می کنید؟ درجواب می گوید:( وقتی مرا در قبر گذاشتند)!؟ کسی پس از هشت سال تحیق پی می برد این محقین در وقت تحقیق حتی خورد فراموش  ومرتب مشغولند دلیل بر این است که از کار خود لذت می برند چون لذت بردن  سبب تولید انژی می  شود فرد محقق خسته نمی شود!؟ چون مثل عاشقی است که در مقابل معشوق خود نشسته حتی خود را فراموش می کند!؟                                       

  9) با طرح سؤال:اگرقرآن را مروركنيد خواهيد ديد بسياري ازآيات قرآن يا با صراحت انسان را دارند سؤال پيچ مي كنند،يا به اشكال گونا گون ديگر، خدا بنده را مورد سؤال قرار مي دهد؛ مثل اينكه مي خواهد فكر بنده خود را  بكار انداخته  و قوه خلاقه او را تقويت كند. لذا در چهارآيه مي فرمايد«... لعلهم يتفكرون. اي كاش فكر مي كردند». شما از بچه ها سؤال بكنيد؛ ولي گاهي راهنمايي كنيد كه خسته،زده و متنفر نشود؛ و درهرصوت تشويق كرده و يا با دادن چيزي كه كودك دوست دارد، او را خود جوش كنيد. شما يك سال به طور دقيق و مستمرمي توانيد كودك كودن خود را بعد از يك سال تمرين  به يك كودكي با هوش و تشنه ياد گيري تبديل كنيد. همين كه شروع كرديد و طوري باشد كه از ياد گيري لذت برده شود، ديگر  رها نمي كند و روز به روز تشنه تر و كامش شيرين تر مي شود. خودتان  با اراده قوي، تجربه كنید، تا بدانيد چه مي گويم. البته اميد، استمرار، باور، اعتماد به نفس رمزكاراست و  با اين ابزارها، انسان مي تواند به جايي از اراده قوي برسد كه جهان را به ميل خود تغيير دهد!؟.

   10)سه اصل تربيت و خلاقيت:تقريباً به اول بحث بر مي گرديم كه گفته شد، خلاقيت  ممكن است حتي قبل از انعقاد نطفه وجود داشته باشد؛ مانند وراثت و يا آمادگي هاي جسمي والدين و مادر زادي. منظور سه مرحله.رشد انسان مورد  نظراست كه تربيت هم به آن گفته مي شود. ازجنين  تا اول دوران كودكي كه بچه خود شناس شده، دوران شكل گيري است و شكل دهنده والدين.مرحله دوم كه كودك هرجا باشد به خاطر ترسي كه دارد، خود را به والدين نزديك و جدا نمي شود. واكنش فيلوژيكي كودك از والدين مي خواهد سرنوشت او را مديريت كنند، كه دچارانحراف و خطرجاني نشود.و مرحله سوم كه دوران نو جواني شروع شده و دوست ندارد با والدين جايي برود و از هم  نوعان خود رفيق مي گيرد؛ اين كنش مي  گويد از حالا به بعد مديريت با خود نو جوان است.چون دوران انتخاب خواهد بود، بايد خودش اتنخاب كند نه شما. كه البته مراقبت والدين در اينجا به گونه ديگر، ضروري  مي باشد، ولي نه مثل دوران كودكي كه خود كوك عملاً نشان داد. پس والدين در اين سه مرحله نقشي دارند كه در واقع خلاقيت انسان هرچه بايد بشود شده و  بگونه اين است كه اگر تا اينجا درست آمده باشد، نود و  پنج  درصد درمسائل اعتقادي، اخلاقي و... دچار مشكل باز دارنده نمي شود. ولي درخلاقيت اگردرست ادامه  ندهد زود  دچار مشكل خواهد شد.به هرصورت اين سه مرحله شكلگيري انسان، بستر مستعدي هستند، براي وجود و رشد خلاقيت و يا  عدم آن. شايان ذكراست اين خود كتابي درحد صد صفحه خواهد شد كه فعلاً وقت آن را ندارم.

                                   نگاهی به  مخترع  ایده آل  ( کاب تغذیه مادران بار دار)

   14/8/1391 ، فيلمي را ازصدا و سيماي قم شاهد بوديم كه مجري با مخترعي داشت مصاحبه مي كرد كه تا كنون 25مورد اختراع به نام خود ثبت كرده است.ايشان بچه كشاورز و با قياقه نه چندان درست ولاغري اندام  بود. وقتي در باره رسيدن به اين جايگاه صحبت مي كرد، انسان را به تعجب وامي داشت؛ چگونه به اين راحتي ازصفر شروع كرده و به اينجا رسيده است كه اختراعات او درخارج هم مورد اسقبال واقع شود؟! و براي او دعوت نامه بدهند و چند بارهم با داشمندان خارجي نشست و گفتگو داشته باشد؛ مرتب براي او تلفن كرده و ايميل بدهند!؟  باوركن تا چيزي نگفته بود،آدم فكر مي كند اين آقا گدا و بي سواد است، اين آدم حدوداً50كيلويي چه كار از او ساخته است؟! واقعاً عجيب است.آدم هاي صد كيلويي و با قيافه درحد عالي كه گاهاً سواد دارهم هستند ولي بيكار و سر بارجامعه؛ سر بار نظام و نق بزن؛ چرا كار ميز نشيني دولت پيدا نمي شود!؟ انسان را وا مي دارد در اين مقايسه فكركند كه اگر كسي بخواهد و درهركاري با توكل و اميد استقامت كند؛ به آنجا خواهد رسيدن كه اين انسان الگو و نمونه رسيده است.لذا هيچ عذري براي كسي باقي نمي ماند؛جزگناه،خفت و خاري در هردو جهان كه چرا از سرمايه خدا دادي فكرو... بهره بر داري نكرده و چرا...؟!ايشان رمز موفقيت خود را اميد، پشت كار، فكر  و توكل به خدا و اينكه كار نشد اماكان ندارد و انسان بايد دست بالا را نگاه كند؛آنها كه مخترع شدند مثل ما بودند ولي خواستند و تلاش كردند  تا  به اين جا رسيدند. رمز ديگر موفقيت ايشان؛اينكه پدرش به مجري گفت: ما رفيق و دوست اينها بوديم و جلوآنها  را ازكاري نگرفتيم وحتي تشويقشان هم كرديم كه كاركنند، نان حلال به اينها داديم. درواقع دو چيزسبب شده بود ايشان خلاقيت را درحد اعلاي آن كسب كند. يكي تربيت خانوادگي و دوم فكر و تلاش همراه با اميد و قانع نشدن، براي خدمت به بشر، نه جمع كردن پول و انتظارمقام و شهرت جهاني و...،انسان را به جايي مي رساند كه تعجب آور باشد. و براي كساني الگو!؟.

بايد ها و نبايد هاي غذايي

 چون تا اينجا عمده سخن خطاب به والدين.. بود از اين به بعد روي سخن به هركسي است كه خودش براي دست يابي  به خلاقيت مي كوشد كه راه كار هايي به صورت بايد ها و نبايد ها ذكرمي شود ولي چون در مورد بايد ها تا حدودي بحث شد و كلاً هر بايدي را عكس كنيم، نبايد و هر نبايدي را عكس كنيم، مي شود بايد. لذا براي طولاني نشدن بحث به چند مورد از  نبايد هاي رفتاري و غذايي بسنده مي كنيم. نبايد هاي غذايي.

 مانند غذاي مانده، نان كهنه،گوشت زياد و چربي حيواني، غذا هاي بي كيفيت، سردي زياد،كمبود مواد داراي آهن، مانند سير، پياز، عدس، سبزيجات اسفناج و...، پنير و نمك زياد، استفاده زياد  از دارو هاي گياهي و كلاً ادويه جات.وً زياد روي درهرمواد خوراكي ولو خوب باشد، مانند هل كه باعث نفستنگي مي شود و زعفران كه در هفته يك بار بيشتر، مشكل ساز مي شود. بعضي از غذاها و گياهان زياد مصرف شود مثل خنده آوركه  به قدري انسان مي خندد یا مي گريد، تا از بين برود كه البته كم اتفاق مي افتد. توصيه مي شود ازهمه مواد غذايي استفاده شود؛ ژاپني ها در هر روز ازچهل نوع مواد غذايي استفاده مي كنند وسرانه مصرف آن ها از هر مواد غذایی 70وایران 14،می باشد!؟ . چون بدن به همه مواد خوراكي نياز دارد ولي هم بايد حد وسط رعايت شده و يكنواخت نباشد و هم اينكه بايد دكترخود بوده و مانند مردمان قديم خوب و بدي غذاها و...را تجربه كنيم و دست به زاني خود گرفته و مستقل باشيم نه وابسته و هميشه و درهمه مسائل دريافت كمك از ديگران!؟.

                                                       باید ها ونباید های رفتاری

اول: نبايد هاي رفتاري. مانند استفاده از ماشين حساب به خصوص در دوران شكلگيري انسان كه ازكودكي تا پايان دوران نو جواني مي باشد كه هم از توسعه مغز و هم از تقويت و با لارفتن ضريب هوشي جلوگيري خواهد كرد. سحرخوابي، خواب  بعد از ظهركه رطوبت بدن را زياد مي كند.درجاي نمناك زندگي كردن، عصبانبت بد زباني، نگراني، حسد،كينه وكلاً هرچزيزي كه فكر و روح انسان را آزرده و درجهت منفي سوق دهد بد و مخرب می باشتد. که البته توضیح این ها مفصل است.

دوم: باید های رفتاری: سرشب زود خوابيدن، که خواب انبیاء واولیاء(ع) می باشد، وخواب مقناطيسي كه خواب را عميق و راحت مي كنند؛ و خواب يك ساعت قبل ازظهر مغز را شارژ و تقويت مي كند خیلی خوب هستند  لذا به آدم هاي خلاق و... نگاه كنيد كه ازآلودگي هاي فكري و روحي و رواني عاري هستند؛ چون ظرف وجودي آنها پاك است، نهال قوي و پاك درآن  پرورش مي يابد. در يك ظرف نمي شود دو غذاي ضد هم را ريخت وخورد، به اميد سلامتي. البته براي راهي بيمارستان شدن و خود كشي بد نيست!؟ و شما تجربه كنيد هركدام بهتر بود همان كار را بكنيد و خبرش را به ما هم بدهيد ثواب دارد!؟.

نوعی خود آموزی وابتکار...

  ابتكار،خلاقيت نيست بلكه راه رسيدن وكمكي است. خلاقيت را به تدريج و  پشت كار،مي توان بدست آورد. تصميم  بگيريد چيزي بسازيدكه تا كنون كسي نساخته و...،وابستگي بزرگترين مانع رسيدن بهدف و تنها روحيه استقلال است كه مي تواند شما را چنان با اراده كند كه به تنهايي بتوانيد كوهي را متلاشي كنيد. هيچ گاه از شكست واز آن پلی بسازید وحرکت کنید و اشتباه نترسيد وتجد نظرکنید. مرد آن نیست که شکست نخوده واشتبا نکند، بلکه مرد آن است از ازشکست تجربه بدست آورده، و به خود بگو ييد، مي شود و نشد ندارد.خلاقيت هنجارشكني و فرا رفتن از راهي است كه ديگران رفته اند. به هنر مندي ديگران نگاه ولي تصميم  بگيريد عكس آن را خلق كنيد ولو ناقص باشد، قبلاً گفته شد  بتدريج روزي بهترين آن را خواهيد ساخت؛ که بسیار لذت بخش ونیرو زا می باشد؛ به انسان قدرت وتوانایی می بخشد.

  يكي از علامات رشد خلاقيت اين است، كه ازآن مولود فكري خود، آن گونه لذت،  ببريد كه مادر، از اولين فرزند خود لذت مي برد. مخلوقات ذهني خود را درجايي به صورت موزه درآوريد و هرگاه خسته مي شويد به آنها نگاه كنيد. هرگاه متوجه شديد خسته  نمي شويد مگرخواب مزاحمتان شود؛ بدانيد، بدنتان بطور اتوماتيك انرژي توليد مي كند. به ريش مشكلات و ختسگي ها  بخنديد، تا بدنتان مستعدِ توليد انرژي گردد. توجه كنيد لذت ازكار، خنده، ديدن زيبايي ها، رفيق شاد و خندان همه از عوامل انتقال انرژي و توليد و تقويت آن در بدن شماست. انرژي از شيميايي به ميكانيكي تبديل و سبب تقويت بدن مي شود. تنوع كاري، براي  تجدي قوا و رفع خستگي مفيد است. سخترين كار را قبل ازاذان صبح شروع كنيد. در بيابان ها و طبيعت زيبا، تمرين كرده و يافته ها را جمع آوري كنيد. هيچ گاه قانع نشويد ولو كسي مانند شما نباشد. با مشت  پولادين  به سينه منفي ها بزنيد و به مثبت ها بگوييد چرا كم و ناچيزيد. از انتقاد ها مسرور و از تعريف ها ملو ل شدن، علامت افق هاي روشن و رسيدن به آن هاست. البته خیی فشرده گذشتیم تا شما فکر خود را به کار گرفته و طبق آیه4، سوره والتین والزیتون .از این سرمایه درونی خود کمک بگیرید و از چاهی آب بر دارید که از ته آن مرتب آب می جوشد، نه از چاهی که آبش تمام می شود و باید از جای دیگر مرتب درآن آب بریزید!؟  خدا نگه دارشما. برای جواب سؤال با ما تماس بگرید. دو و نیم بامداد: 30/10/95

عبد الحسین نجفی

همراه: 09368550280

 

        خطر پیر شدن جمعیت کشور در نگاه کاهش  موالید!؟   28/1/1395

صرف نظر از بُعد سیاسی مقاله. ما به دلایلی این طور وارد بحث می شویم.کسانی که به خاطر مال و... دنیا تولید موالید را که به خواست قطعی خداست، نادیده گرفته و نسل انسان را با دست دنیا پرستی خود به گورستان خواسته های چهار روز دنیای خود می فرستند!؟ که باید گفت، در قیامت  جواب خدا را چه می دهند و دلیل آنها برای جواب چیست؟. که خوب است ببینیم خطاب خدا به ما چیست. که صرف نظر از مصالح مهم جوان بودن جمعیت کشور، کاهش تولید موالید چه دلیل عقلایی و... دارد و چرا؟. چون ما برای مقابله با ستمگران از نظرکمی و کیفی شدیداً به نیروی بازدارنده جوان نیاز داریم.

خداوند در سوره انعام آیه 151 می فرماید:«... اولاد خود را( از ترس) فقر نکشید، ما شما و آنها را روزی می دهیم... این چیزی است که خداوند  شما را به آن سفارش کرده شاید درک کنید». خداوند در آیات دیگر در مورد تولید  موالید و روزی مقدر شده بندگان، زیاد تأکید کرده است ولی کسانی به جهت مسائل دیگر...، بهانه کرده و می گویند:در این زمان گرانی و تورم کی می تواند خرج این همه بچه را بدهد؟ خداوند جواب می دهد. «من هم  روزی شما و هم بچه ها را می دهم  و شما بدون جهت بچه های خود را نکشید». در واقع این نوعی کشتن و قتل نفس است.آنهم انسانی که توان دفاع از خود را ندارد که مانع قطع حیات خود و بهره بردن او از دنیا شود. و لذا در آیه 32،سوره مائده خداوند به گونه دیگر از به حیات آمدن این انسان ها دفاع کرده و می فرماید:«... که هر کس انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد روی زمین بکشد چنان است که گویی  همه انسان  ها را کشته؛ و هر کس انسانی را  از مرگ رهایی بخشد چنان است که گویی همه مردم را  حیات بخشیده است ». البته این ها به توضیح زیاد نیاز دارد ولی مناسب این جا نیست.

در مورد قسمت اول آیه کشتن و کسی را از حیات در دنیا محروم کردن، اشکال مختلفی دارد که محروم کردن انسانی از حیات در دنیا نوعی کشتن است. و قسمت دوم آیه هم اشکال مختلفی دارد که حیات دادن به یک انسان چه نجات او از مرگ بر اثر بیماری باشد و چه از نظر معنویت  و نجات از گمراهی و به یک حیوان تبدیل شده باشد،که هر کس او را از مرگ اخلاقی نجات داده باشد. طبق آیه24، سوره انفال به او حیات بخشیده و زنده اش کرده است. و به قول معروف چه علی مولی و چه مولی علی. بنا بر این. پیشگیری  از بچه دار شدن به بهانه غیر شرعی و... که هیچ ضرورتی ندارد، مرتکب  به این عمل حرام و قتل نفس انسان بی دفاع خواهد بود، که بی انصافی والدین سبب محرومیت او از حیات دنیا و حیات جاودان در جوار خداوند عالم شده است!؟. و خلاف خواست رسول خدا(ص) که می فرماید:« در قیامت به کثرت شما امت خود افتخار می کنم».

 با توجه به این که مطالب فوق، در حدی از خدشه دار شدن هویت و قداست زن در تولید مثل حکایت دارد، به  مستنداتی می نگریم که عصر ماشینی، می رود تا هویت و قداست زن را دگرگون و به موجودی دیگر مبدل  سازد که نه زنِ زن باشد و نه مردِ مرد!؟ که این موضوع را در کتاب فلسفه هویت زن توضیح داده ام که هویت زن چگونه شکسته شده و علل و عوامل آن چیست و چه عواملی سبب شده که زن به روزی گرفتار شود که همین قسمت هم مفصل و هم قدری پیچیده و عمیق است که باید به همان کتاب رجوع کرد. و امّّا مستنداتی که از همان کتاب گرفته شده.

گزینش جملاتی از کتاب روح بشر

« زيانهاي ورود زن در کارهاي اجتماعي، زيانهاي ورود زن در مشاغل متوجه خود آنها، شوهر و  فرزندانشان مي‌گردد، ص 184 و 193) و ( دختري با اينکه از دختر بودن شديداً رنج مي‌برد آرزو دارد اي کاش مرد بود ، ص 197) و ( عدم محبت والدين باعث خصلت هاي انحراف اخلاقي و انحراف جنسي دختران مي‌شود، ص 138) و ( سرگذشت دلخراش دختري که پدر و مادرش بر اثر طلاق از يکديگر جدا شده‌ اند، ص 101) و (نتيجه تحقيق روانشناسان اين است که يکي از عوامل مهم بزهکاري، مردودي در مدارس يتيمي کودکان ص 93) و ( نتيجه تحقيق جهاني در مورد بزهکاري اين است که بزهکاران از کساني هستند که به نحوي دچار کسالت‌ هاي روحي و عصبي شده‌ اند، ص 67) و ( سهل انگاري و بي‌توجهي والدين به خواسته‌ هاي روحي و عاطفي کودکان سبب مي‌شود کودکان در آينده دزد شوند، ص 59)

و به گفته شهید مرتضی مطهری توجه کنید: «ثالثاً : آنچه دنياي غرب کرد اين بود که به قول ويل دورانت زن را از بندگي و جان کندن در خانه رهانيد و گرفتار بندگي و جان کندن در مغازه و کارخانه کرد، يعني اروپا غل و زنجيري از دست و پاي زن باز کرد و غل و زنجير ديگري که کمتر از اولي نبود به دست و پاي او بست. امّا اسلام زن را از بندگي و بردگي و در خانه و مزارع و غيره رهانيد و با الزام مرد به تأمين بودجه اجتماعي خانوادگي، هر نوع اجبارو الزامي را از دوش زن براي تأمين مخارج خود و خانواده برداشت.[1]  : نظام حقوق زن در اسلام. ص 225

چه باید کرد و چگونه ؟

همین موضوع را در کتاب هویت زن آورده ام حالا که تبعات ناگوار شکسته شدن هویت زن تا حدودی روشن شد. درمان این درد چیست؟ که در جواب راه کار های مفصلی به عنوان طرح جایگاه واقعی زن در جامعه توضیح داده شده از جمله این که زن در جاهایی باید وارد بازار کار شود که از نظر شرع باید زن باشد؛ مانند عمل جراحی، زایمان، تدریس دختران به خصوص بزرگ سالان. و زنان بی سرپرستی که معیشت آن ها تأمین نمی شود. و زنان خانه داری که در منزل بیکار، و درآمد کافی نداشته و دیگر بچه دار هم نمیشوند. دولت وظیفه دارد مشاغل خانگی را ترویج کند. البته دولت باید  امکانات لازم را متوجه تولید مثل کند که کشور، بر اثر عدم توجه لازم، تصویب کاهش تولید موالید تاریخ 1372،در مجلس، به پیری مبتلا و به بیگانه وابسته نشود. باید سیاستی را  اتخاذ کند که همه زنان شاغل به راحتی و با کمترین مشکل بچه دار شده  و ملزم باشند حق پیشگیری از تولید مثل را نداشته باشند، والا شغلی به آنها تعلق نخواهد گرفت!؟.

 و اما مشاغل خانگی در کشور:«كشور ايتاليا از دو دهة قبل براي توسعه وصنعتي كردن و كاهش بيكاري در مناطقي كه كمتر توسعه يافته بود (مناطق جنوبيكه بعدها به ايتالياي سوم موسوم شد)، سياست توسعه و گسترش كسب و كارهايكوچك و خانگي را در پيش گرفت. در مناطق جنوبي ايتاليا بيكاري حتي بهبالاتر از نرخ 22 درصد رسيد. با توجه به مزيتي كه كشور ايتاليا در توليدكفشهاي چرمي دارد، سياستهاي حمايتي خود را در صنايع كوچك و خانگي و بهويژه در بخش توليدات كفش وكيف هاي چرمي متمركز كرد. بدين منظور در مناطق ومحله‌هايي كه جمعيت از تراكم بالايي برخوردار بود، واحدهاي توليدي خانگيخود را در قالب خوشه‌هاي صنعتي تقسيم بندي نمود و با تعريف ارتباط واحدهايتوليد خانگي در قالب اين خوشه‌ها، توانست نرخ بيكاري را به 12 درصدبرساند. در اين نواحي كه پراتو (prato) نام دارد، شبكه اي از واسطه‌ ها كهبه «ايمپاناتوري» معروف هستند، سفارش هاي بين‌المللي را ثبت نموده و اينسفارش ها را بين توليدكنندگان محلي تقسيم مي‌كنند. سياستگذاران اين كشوربا تقسيم كار بين اين واحدها توانسته اند هم كارها را تخصصي نمايند و همتعداد مناطق صنعتي را افزايش دهند. بدين منظور مسؤولان اين كشور شركت هايبزرگ صنعتي را به افزايش حجم همكاري و توسعة پيمان كار با صنايع كوچك وخانگي ترغيب كردند .دولت همچنين امتيازات مالياتي براي آن دسته از واحدهايتوليدي كوچك و خانگي كه قابليت صد در صد صادرات توليدات خود را ب راي سهسال متوالي حفظ كنند در نظر گرفته است.

عبد الحسین نجفی

همراه: 09368550280