اعلام  آمار تلفات... رانندگی چرا؟    

 

5) اعلام آمار تلفات چرا؟: ماهر كاري را در نظر داشته باشيم، انجام دهيم اگر تاكنون خوب و بد آن تجربه نشده، بايد با اين قصد آن را شروع كنيم كه وجود آن علاوه بر اينكه مفيد است، ضرورت داشته باشد و معناي ضرورت اين است كه اگر اين كار را نكنيم دچار زيان غيرقابل جبران خواهيم شد.علاوه برآن با توجه به اينكه هيچ كاري بدون زيان نيست بايد توجه داشت آيا نتايج مثبت آن بيشتر است يا منفي كه حتي اگر مساوي هم باشد، انجام اين كار عاقلانه كه نيست، ضرر و زيان غير قابل جبران است!؟، لذاآن كاري هم عاقلانه است و هم سود بخش كه سود آن حد اقل سه چهارم باشد ویک چهارم ضرر. مثلاً وقتي ماشين آقا بيمه مي شود با توجه به اين كاهش تلفات... رانندگي هم بايد در نظر باشد که آيا به همان مقداركه مشكلات تصادفات مربوط مي شود، نتيجه مثبتِ آن در مورد تصادفات سه چهارم است، و اينكه آماركشته ها را اعلام و حتي صحنه دلخراش حادثه را نشان مي دهيم در همان حد سه چهارم در كاهش حوادث جاده اي اثر دارد، اگر ندارد پس چه نتيجه ای دارد و نتيجه آن در كجا ظاهر مي شود كه به همين مشكل رابط دارد؟

 

از منظر روان شناسی به خاطر اينكه انسان كنجكاو است، ولع دارد كه از هر حادثه اي آگاه شود ولي وقتي علت حادثه و يا صحنه حادثه را مي بيند قلبش به شدت به ضربان در مي آيد و مي ترسد!؟ به خصوص كودكان و زنان بار دارد به شدت تحت تأثير قرار خواهند گرفت. كساني كه راننده هستند بيشتر دچار ترس و سپس دچار دلهره و اضطراب، به خصوص كساني كه تاكنون نديده يا نشنيده اند، ضعيف النفس هستند، بيماري، ضعف اعصاب، سردرد ميگرن... دارند!؟ و راننده ها به فكر فرو مي روند نكند ما هم روزي به همين مشكل گرفتار شويم؟! ما فكر مي كنيم وقتي رانند ها اينها را شنديدند احتياط مي كنند، درست است احتياط مي كنند ولي درحد يعني به شدت دچار وسواسي و گرگ خيالي مي شوند!؟ اولين چيزي را كه از دست خواهند دارد همان تمركز است كه قبلاً درباره اهميت آن توضيح داديم.

 

لذا بطور اجمال اعلام شود و صحنه تصادف نشان داده نشود بهتر است، ديدن اين ها باعث نوعي خستگي روحي و افسردگي مي شود كه يا فرد آن را بياد دارد اين خستگي... رفع نخواهد شد، در مورد اينكه آمار اعلام نشود اين است كه شما اگر غذايي بدي بخوريد امكان دارد براي شما مشكلي ايجاد كند ولي اگر پزشك گفته باشد اين نوع مواد خوراكي باعث فلان حالت مي شود و شما به دلايلي آن را بخوريد قطعاً دچار مشكل خواهيد شد، در صورتي كه اگر نمي دانستيد شايد اصلاً براي طبع شما هيچ گونه اثر منفي هم نداشت لذا به هر صورت اعلام آمارو نشان دادن زيانهاي روحي و رواني زياد دارد و رانندگان بدتر دچار مشكل خواهد كرد ولي اعلام اين علت تصادف چه بوده مثلاً عدم آموزش لازم، خواب آلودگي اين ها واقعاً ضرورت دارد و حتي بايد جزئيات آنها گفته و همين ها به صورت جزوه و كتاب در اختيار رانندگان قرار گرفته و كاملاً تجزيه و تحليل شده و بگونه اي باشد كه رانندگان نسبت به علت كاملاً آگاه سازد مثلاً مشكلات اخلاقي كه باعث چند درصد تصادفات... شد چه كار بايد كرد؟

 

رانندگان نمونه

 

6) يك بعدي چرا؟!: در صورتي كه كوچك ترين بايد و نبايد های مادي و معنوي، روحي و جسمي در مقوله سلامت رانندگي اثر غيرقابل انكار دارد، چه دليلي دارد كه همه اين ها در شرايط قبولي آئين نامه رانندگي دخالت ندارند؟ و از طرف ديگر، اين ها را شرط قرار دادن، ما را با چه مانعي روبرو خواهد كرد؟ يكي از مشكلات زمينه سازد حوادث همين خلاصه شدن تنها د رمحفوظات چند اصطلاح رانندگي... است!؟ آيا يك ورزش كار با غيرآن، آدم سالم و بيمار، با حوصله و عصباني، قوي و ضعيف، ترسو و شجاع... در رانندگي يك نتيجه خواهند داشت؟! در صورتي كه جواب منفي است، پس چرا بايد تمام اين گونه مسائل از شرايط نبايد باشند؟ كه قبلاً گفته شد همين گونه اهرمهاي باز دارنده بهترين روش در اصطلاح و كنترل مفاسد اجتماعي و ايجاد واكنش به سوي ايده آلها می باشد. همين به صورت يك فرهنگ در خواهد آمد كه اگر مي خواهد در جامعه عصر ماشيني انگشت شمار نشويد، كوشش كند شرايط لازم را كسب كند. آنگاه همين امر باعث مي شود والدين از همان دوران كودكي و آموزش و پرورش در مدارس بفكر اين مسأله مهم انسان سازی در این قالب باشند. ولذا مي شود از اين اهرم مثبت هم كمك گرفت، هركس همه شرايط اخلاقي... را داشته باشد. راننده اي است نمونه وقبل تشویق كه در خيلي چيزها در اولويت قرار مي گيرد. اينكه آقا همه شرايط ايده آل را دارد در دفترچه او ثبت شود و كساني كه اين شرايط ندارند، اگر از شرايط اصلي است بايد آنها را كسب كنند و اگر از فرعي است در دفترچه آنها ثبت شود كه علامتي باشد هم براي محاسبه جريمه و محكوميت آن و هم اينکه از مزايايي محروم باشد!؟ به هر صورت براي امری كه با حيات و سلامت مردم سر و كار دارد حتي بايد بيش از اينها سخت گيري ودرست مدیریت كرد به خصوص در موارد افرای که رانندگان كه شغلشان رانندگي است.

بر خود با رانندگان متخلفین چگونه باشد؟            

                                                           

 

4) چرا اين نوع برخورد؟: اين هم يكي از اصول بسيار مهم تربيتي، ارشادي ودر واقع مديريتي است كه هر جا بايد بر اساس همان شرايط عمل كرد، با هر كس با زبان خودش  بایدسخن گفت: اما بيك سؤال نظري غير ديگري داشتند.اين هم از جاهايي است كه نياز به درک انسان شناسي دارد ما دو گروه انسان داريم گروهي كه خوبند، اين وظيفه خود را مي دانند و خيلي تخلف و حتي تصادف کم تر دارند، گروهي كه از افراد ناآگاهي و عده اي از همين ها اصلاً بي اعتنا به مقررات... هستند تخلفات و تصادفات اكثراً از ناحيه اين هاست!؟، گروه اول اگر هم مشكلي پيدا كنند و ما خشن با آنها برخورد كنيم مي دانند اين وظيفه پليس است ولي اگر همه را بار ملایمت برخورد كنيم. گروه اول مي پسندد و از اين برخورد سوء استفاده نمي كند ولي گروه دوم بي حد سوء استفاده خواهد كرد!؟ كه در گذشته گفته شد حضرت علي (ع) با شدت با آنها برخورد، حضرت رسول هم اين گونه بود و خدا هم به او امر مي كند:«اي پيامبر با كافران و منافقان ( و بدكاران اخلاگر) جهاد كن و بر آنها سخت بگير[1]». «هرگز بر مرده هيچ يك از آنان، نماز نخوان، و بر كنار قبرش (براي دعا و طب آموزش) نه ايست...[2]». يكي از اموري كه باعث مي شود، مدير حتي با مشكلات جبران ناپذيري روبرو شود، اين است كه جايي كه بايد قاطعانه...، جدي و سريع عمل كند آن را به سلام و صلوات... به سپارد!؟ و جايي كه بايد با السلام و صلوات باشد، قاطعانه... عمل كند!؟ هر دو طرف قضيه مخرب است!؟ كه در كوتاه مدت و دراز مدت تبعات آن ظاهر خواهد شد!؟. اين يكي از مشكلات ريشه اي كشور ماست كه درخيلي نوشته ها، نامه هاي ارسالي به دولت مردان بدان اشاره شده است. و همين باعث سوء استفاده گروهي هرزه... شده است!؟ مشكل ساز اين گروه هستند و اينكه جداً بايد بترسند و الاّ بدتر مي كنند.اين جا،جاي حد و تنبيه و برخورد است نه جاي رحم  وملا طفت. خداوند در مورد حد زنا کار مي فرمايد: «هر يك از زن و مرد زنا كار را صد تازيانه بزنيد و نبايد رأفت (و محبت كاذب) نيست به آن دو شما را از اجراي حكم الهي مانع شود اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد و بايد گروهي از مؤمنا مجازاتشان را ببيند[3]».

 

اصلاً اكثر افراد بايد ترسیده و حساب ببرند به خصوص اينكه پليس ذاتاً يك قوه قهرمان در مورد اين كه اكثر ناآگاهند خداوند در چندين آيه مي فرمايد:«اكثرهم لايعلمون انعام 37». همين را هم اگر آزمايش كنيم، نتيجه بدست خواهد آمد. در يكي از شهرها با اين قبل افراد برخورد سنگين و با ابهت باشد بد رفتاري... نشود ولي از چيزهايي استفاده نشود كه اين قبيل افراد سوء استفاده كنند، در مقايسه اگر يك درصد هم تفاوت نشان دهد معلوم است بايد روي اين روش متناسب بيشتر كاركرد تا كامل شود. یعنی هر گروهی را با زبان خودشان با آن ها بر خوردکرد نه...!؟

 

[1] توبه آيه 73

 

[2] توبه آيه 84

 

[3] نور آيه 2

((زیان مخرب بیمه رانندگی...)).

 

3) بيمه چرا؟!: در گذشته به مقوله آگاهي هاي روان شناسي، اشاره اي داشتيم، ما تا روان شناسي درحد كارشناسي نداشته باشيم خيلي چيزها را كه اطرافمان و در جامعه رخ مي دهد، نمي توانيم بطور مفصل و مصداقي به شناسيم و اندازه گیری  و در پي آن قضاوت كنيم. علاوه بر آن ميان روان شناسي و كارشناسي در اين خصوص تفاوت است بسياري روان شناس هستند ولي كارشناسي نيستند و حتي كساني در همان حد هم كه هستند نمي توانند فراتر از تئوري آن رفته و آنچه را مي دانند در كار بردي آن موفق باشند

 

بيمه هم آثار خوبي دارد و هم نتيجه آن آشكار و ملموس است ولي آثار منفي آن كه در دراز مدت بيشتر و در مقوله ژنتيك نمودار مي شود، بيش آن آثار منفي بسيار خزنده و مرموز دارد كه جبران ناپذير است انسان موجود است كه هر چه همه مسائل به خودش واگذار باشد كه اقدام كند از منظر روان شناسي، درست مثل اين است كه قدرتي دو چندان پيدا خواهد كرد وقتي بداند اگر ضرر و زياني به او می رسد در جهتي كاملاً آماده باش، دقيق و با احتياط قرار مي گيرد و به خود مي گويد كسي بداد من نخواهيد رسيد، پس خودم بايد اقدام كنم طارق ابن زياد فاتح اروپا، همه مواد غذايي را به دريا ريخت، قايق ها راهم همه آتش زد به سربازان گفت: اگر همين جا بمانند و به دشمنش حمله نكنيد از گرسنگي خواهيد مرد، اگر جانانه به قلب دشمن يورش نبريد، همين جا گور شما خواهد شد!؟، اگر به دشمن پشت كنيد همه شما در دريا غرق و خوراك ماهيان خواهيد شد!؟ لذا و همين بود كه با حد اقل امكانات و تعداد كم نيرو ، دشمن را از سر راه برداشت كه پس از فتح اروپا، مسلمانان طي هفت صد سال حكومت خود علم، تمدن، طب و درمان، اختراعات... را به اورپا بردند كه همه بي سواد بودند و به گفته دشمندان خودشان اين اسلام بود كه همه چيز را به سرزمين ما آورد. به اول کتاب( فتوحات اسلام در اروپا) نوشته شکیب ارسلان، ترجمه علی دوانی مراجعه کنید.

 

 خلاصه اين نتيجه يك قدرت روحي قاطعانه عمل كردن يك سردار لشكر بود!؟  بله درست است كه آقا براي اينكه اگر تصادف كرد چه كند؟ و بقول ما آرامش پيدا مي كند كه خسارت مالي را بيمه مي دهد!؟ ولي همين خاطر جمعي سر از خطر ناخودآگاه در مي آورد و مي گويد نگران نباش كه از نظر مكانيكي... زياد وارد نيستي، نترس كه اگر فلان شهر مشكل مي شود... همه را بيمه خواهد داد!؟ بعضي مي گويند اگر مشكلي پيش آمد بيمه هست!؟ البته این را قبول داریم، كسي عمداً كوتاهي نمي كند كه تصادف رخ ندهد ولي از احتياط و دقت كاري زيادي مي كاهد!؟ آقای راننده، زياد به فكر اين نيست كه مثلاً دوباره امتحان بدهد و مثلاً پايه يك رانندگي را بگيرد!؟ امروز 11/1/87 شنيدم دولت اماكن شخصي... مردم تهران را در قبال آتش سوزي رايگان بيمه مي كند!؟ رايگان وضع را بدتر مي كند مثلاً اينكه يكي بما بگويد نترس اگر فقير شدي هر چه خواستي در خدمت هستيم!؟ اين آقا هم احتياط نمي كند و هم از تلاش افزون تر و جدي او مي كاهد!؟. اين در سياست بنده داري خدا هم نيامده است و در اصطلاح اخلاقي مي گويند خداوند راه هدايت را نشان مي دهد و براي رسيدن به مقصد همراهي نمي كند امكانات را كاملاً در اختيار انسان قرار مي دهد و مي گويد برو، لذا ما بايد جاده استاندارد، علائم كافي و گويا ازيك سو در اختيار راننده قرار دهيم و از سوي ديگر همه نوع آموزشي كه لازم است به آنها بياموزيم به همه آنها مجهزشان كنيم، خدا اين دو چيز را در اختيار انسان قرار مي دهد ولي ديگر نمي گويد اگر در مسير شيطان به سراغت آمد و كمراهت كرد ما جبران مي كنيم بلكه مي گويد اگر گرفتار شيطان شدي جريمه و عذاب دارد، اگر ما گفتيم چرا؟  خدا در جواب مي گويد: چون همه امكانات از نظر آموزش... مجهزت كرده بودم و همه امكانات را براي درست رفتن و راحت حركت كردن و رسيدن در اختيار تو گذاشته بوديم،و لذا در سوره ((التين)) پس سوگند به انجير، زيتون مي فرمايد: «كه ما انسان در بهترين صورت(توانايي هاي مهارتي) و نظام آفريديم. سپس او را به پايين ترين مرحله( حركت و هدايت) بازگردانيم». يعني هم امكانات را در اختيار انسان قرار داد و رهايش كرد تا خودش برای بالا آمدن کوشش کند، و اين يكي از سنت هاي الهي، از قوانين نظام خلقت و اصول علمي و تربيتي روان شناسانه است كه بحثي مفصل دارد ما جاده خوب، مقررات خوب آموزش خوب... نداريم كه باعث كاهش تصادفات... شود!؟ بيمه را جايگزين مي كنيم كه وضع را بدتر هم مي كنیم!؟ شما طي سه سال يك شهر را بطوركلي از مسأله بيمه عاري كنيد و بعد از سه سال اين شهر را با ساير شهرها مقايسه كنيد، اگر متوجه شديد حد اقل دو درصد تفاوت پيدا كرده بدانيد كه جنبه هاي منفي بيمه از جنبهاي مثبت آن بيشتر و زبان بارتر است!؟ البته اين هايي كه بر اثر تصادف دچار زيان مالي مي شوند، و نمي توانند جبران كنند، واقعاً درس عبرتي است براي ديگران مي گويد مگر نمي بيني به چه وضعي گرفتار شد، سعي كن در رانندگي حد اكثر احتياط را رعايت كنید چون كسي بداد تو نمي رسد. اگر به وقتي در مقابل سگ قرار مي گيرد در حد يك شير از خود دفاع مي كند ولي وقتي در مقابل گربه مهاجم قرار مي گيرد ممكن است فرار كند!؟ خلاصه بيمه خود باوري، اعتماد به نفس، روحيه مستقل زيستي و كلاً واكنشهاي فعال كننده قوا و سيستم ها دفاعي، جهشي خود جوشي آمادگي براي مقابله با مشكلات را تحت الشعاع قرار مي دهد وبای گفت می گیرد وعلیل می کند!؟

 (( یکی از مخاطرات رانندگی))

 

                                                    

 

1)سوء اخلاق: اگر ما آلوده شدن جامعه را ريشه يابي كنيم غير از اين علت ديگري قابل تصور نيست كه افراد داراي سوء اخلاق جامعه را آلوده و بيمار مي سازند!؟ يك فرد داراي سوء خلق یا از خانواده سوء اخلاقند، يا در محيط جامعه بوسيله دوست و رفيق آلوده شده اند. در همين رابطه ما آنچه تجاوز به مال، ناموس... مردم را بررسي كنيم، تنها از ناحيه همين قشر آلوده از جامعه است كه تمام دختر...هاي ربوده شده  بوسيله وسايل نقليه از ناحيه همين گروه بوده است!؟ آدمهاي داراي سوي خلق از يك سو چون شب خواب راحت نمي روند، كلاً دچار نوعي خستگي،ِ كم حوصله... هستند و لذا دچار رانندگي پرمخاطره مي شوند!؟، همين آدمهاي بدخلق هستند كه مقررات را ناديده مي گيرند، چون به دلايلي با نظام بدند، در قالب همين رانندگي به بهر شكلي باشد دست به اقدامات تلافي جويانه اي مي زنند. در همين چند روز عيد نوروز، از رانندگاني خبر ميداد كه سبقت بي جا، رعايت نكردن حق تقدم، سرعت غير مجاز... آرايش و نظم رانندگي را بهم زده و باعث حادثه مرگ بار شده اند!؟

 

 به هر صورت آيا ضرورت ندارد به خاطر حفظ جان... ديگران با قاطعيت افراد سوء خلق را رد كنيم!؟ ولو همه شرايط ديگر رانندگی را داشته باشند، همين امر باعث خواهد شد كه هم از نظر اخلاق سازي، سالي گروهي را هدايت كنيم و مهم اين كه جلو مرگ گروهي را بگيريم و اين خود يك امر به معروف و نهي از منكر عملي است كه واقعاً در جامعه دگرگوني ايجاد خواهد كرد و اينكه اعلام خطر مي كند والدين بايد به فكر نسل خود باشند و همين امر تأثير عميق و باز دارنده عجيبي خواهد گذاشت و مردم و به خصوص خانمها ديگر با خاطر جمعي، سوار ماشين شخصي مسافربري مي شوند. در حال حاضر اين نا امني براي خانمها واقعاً شديد است!؟ چون تاكنون موارد زياد و بسيار نگران كننده اي در پي داشته و براي همين امر است كه جوانان مجرد را اجازه تاكسي راني نمي دهند ولي مواردي از مردان معيل دست به اين كارها زده اند لذا بايد مطلقاً به افراد داراي سوء خلق اجازه داده نشود ولو بزرگ سال باشند.

 

2)بيماريها چرا؟!: بيماري چه بيماري جسمي باشد، كه قبلاً به پاره اي از آنها اشاره شد و چه روحي و رواني باشد. به هر صورت نقص بزرگي است و در هر دو صورت چيزي را كه به شدت تحت تأثير قرار خواهند كه اگر نباشد و يا خللي در آن ايجاد شود همين يكي از بسترهاي مناسبي است كه عوامل ديگر انساني و غير انساني در آن مثل نموده و وراي اين عوامل گوناگون و پشت صحنه يك چيز ناخواسته بوجود آيد كه آن تصادف و كشته شدن انسانهايي است كه هزاران اميد و آرزو به دلشان بوده همين امروز 11/1/87 چند دقيقه پيش راديو پيام خبر داد همين ديروز چند واژگوني خودرو عده اي كشته و مجروح به جاي گذاشته است!؟

 

و خلاصه بيماري اولين چيزي را كه مورد هجوم قرار ميدهد تمركز است مهم ترين چيز كه در مواقع حساس هم نمي گذارد راننده دچار اشتباه... شود و اگر صحنه اي پيش آمد به تواند حداقل جلو حادثه سنگين را بگيرد همین تمركز است. در صورتي كه بر اثر بيماری راننده تمركز لازم و طبيعي را نداشته باشد هيچ چيز نه آن را جبران مي كند و نه جايگزينش مي شود نه ايمان، نه تقوا، نه ساير آنچه يك راننده بايد فراگرفته... باشد.

 

اي كاش اين كار صورت مي گرفت اين تصادفات كاملاً معلوم شود چند درصد علت اصلي بيماري چند درصد، سوء اخلاق، چند درصد نقص عضو... بوده است.

 

فعلاً نقص عضو مانند مشكل چشم، اعتياد... يكي از شرايط قبولي است ولي بيماری سل، سرطان، ميگرن، فشار خون... از شرايط نيست!؟ اگر همين ها هم يكي از شروط رد و يا قبول قرار گيرد مانند همان را در افراد داراي سوء اخلاق در جامعه تحول ايجاد خواهد كرد افراد بفكر مي شوند لااقل براي دنياي خود به فكر سلامتي باشند. من نمي دانيم چرا نقص عضو را مهم دانسته اند در صوتي كه فكر ناسالم و عدم تمركز لازم بد ترين نقص عضو است آقايي را ديدم تنها با يك دست وسيله نقليه را خيلي راحت و خوب مي برد.

 

اصلاً آدم بيمار در آموزش نمي تواند خوب از كار درآيد و علاوه برآن مطالب درست ملكه نشده و خيلي راحت فراموش و دچار اختلال هواس خواهند شد، آدم بيمار زود خسته مي شود و خستگي بسنر است براي خواب و بي دقتي و دست پاچه شدن در مواقع حاد، و ناگهاني سردرد ميگرن باعث سه درصد تصادفات رانندگي مي شود. رادیو پيام 12/1/87

قسمتی از کتاب جوانان وبهداشت جنسی در مورد زمان مقاربت

 

(امام صادق (ع) می فرمایند« در اول و میان ماه وآخر ماه جماع نکنید که باعث سقط جنین می شود و اینکه ممکن است طفل دیوانه و یا به بیماری صرع مبتلا شود». حضرت رسول (ص) می فرمایند« اگرکسی درحال حیض با همسرخود جماع کند فرزند او به بیماری خوره و یا پیسی مبتلا می شود». و نیزامام صادق (ع) فرمود « دشمن ما کسی نیست مگراین که ولد زنا باشد...»، نیز ازحضرت است« در وقت جماع صحبت نکنید که بیم آن می رود اگر فرزندی متولد شود لال باشد و در وقت مقاربت به آلت زن نگاه نکنید که امکان دارد بچه کور بدنیا بیاید»، البته صحبت اگر به جهت عشق بازی و تحریک قوای جنسی باشد, اشکال که ندارد هیچ، حتی یکی از ضروریات مقاربت، بازی, عشوه و بیان جملات تحریک کننده قوای جنسی است. که جلو بسیاری از نباید های جنسی،  روحی وحتی جسمی را خواهد گرفت که یکی از نباید  های آن افت میل  جنسی مرد یا زن و یا هردو است که در موارد زیادی منجر به درگیری خانوادگی وگاهی سر از طلاق در می آروز.

       امام صادق(ع) می فرمایند:« مرد  اگر درحالی که کسی درخانه بیداراست با زن خود جماع کند، بیم آن می رود که فرزند زناکار شود»، حضرت رسول (ص) می فرمایند « به حق خداوندی که جانم در قبقه قدرت اوست اگرکسی درخانه ای جماع کند که کسی او را ببیند یا نفس و حرکت او را متوجه شود فرزندی که متولد شود رستگار نبوده و زناکار می شود».

زنگ خطر و سلامت نسل بشر

         سفارش حضرت رسول (ص) به علی (ع) نوعی ، در واقع خطاب حضرت به بشر و به این نکته مهم  توجه  جدی دارد که، دربیان این قبیل مسائل حیاتی، شرم  وحیا معنا ندارد؛ و والدین و عالمان دینی باید نسل جوان را آگاه و روشن سازند، تا روزی عده ای از این طریق مبتلا به بیماری های خانمان سوز، و نیزگرفتاردرگیری های خانوادگی و طلاق ...، نشوند. در حدیثی آمده.« لا حیاء فی الدین: دردین حیا نیست». چون گفتن مسائل جنسی با سلامتی  و جان انسان، به خصوص نسل جوان بی تجربه سر وکار دارد؛ حیا یعنی چه؟! و چرا؟!

         به هرصورت حضرت رسول(ص) خطاب به علی(ع) می فرمایند« یاعلی جماع مکن با زن خود دراول ماه و میان ماه که دیوانگی وخوره وخبط دماغ به آن زن و فرزندانش راه می یابد. یا علی جماع مکن بعد ازجماع اول [بدون غسل] که اگر فرزندی بهم رسد احول خواهد بود. یا علی به شهوت وخواهش زن دیگری با زن خود جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد خنثا یا دیوانه باشد. « یا علی درشب عید فطرجماع مکن که اگر فرزندی بوجود بیاید، شر بسیاراز او ظاهرمی شود. یا علی درشب عید قربان جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد شش انگشت یا چهار انگشت دردست داشته باشد. یا علی در زیردرخت میوه دارجماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد جلاد و کشنده مردم و یا رئیس و سرکرده ظلم باشد. یا علی در برابرآفتاب جماع مکن مگرآنکه پرده بیاویزی که اگر فرزندی بوجود آید همیشه در بد حالی و پریشانی باشد تا بمیرد. یا علی در میان اذان و اقامه جماع مکن که اگر فرزندی بوجود آید گستاخ و جری باشد درخون ریزی. یا علی چون زنت حامله شود بی وضو با او جماع مکن که اگرچنین کنی فرزندی که بهم رسد کوردل و بخیل باشد» البته این طورنیست که تنها یک عامل باعث چنین  وضعی درفرزند شود. ولی این گونه کوتاهی ها از ایده آل متولد شدن فرزند می کاهد. و اگرعوامل سوء اخلاقی هم مزید برعلت شود، تأثیر این قبیل کمبود ها قطعاً دوچندان خواهدشد.« یا علی درشب نیمه شعبان جماع مکن که اگر فرزندی حاصل شود شوم و در صورتش نشان سیاهی باشد. یا علی در روزآخرماه شعبان جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد یاورظالمان باشد و هلاک بسیاری از مردم به دست او خواهد بود. یا علی برپشت بام جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد منافق و ریا کار و بدعت گذار باشد. یا علی چون به سفری بروی درآنشب که می روی جماع مکن که اگر فرزندی بوجود آید مالش را بنا حق صرف کند.یاعلی درشب دوشنبه  جماع کن که اگر فرزندی بهم رسد حافظ قرآن و راضی به تقدیرخدا باشد. یا علی اگردرشب سه شنبه جماع کنی و فرزندی بهم رسد، سعادت اسلام نصیبش شود ، دهانش خوشبو و دلش رحیم و دستش دست جوانمرد و زبانش از غیبت و بهتان پاک باشد. یا علی

اگرجماع کنی درشب پنجشنبه و فرزندی بهم رسد حاکمی ازحکام شریعت یا عالمی از علماء باشد و اگر در روز پنجشنبه وقتی که آفتاب در میان آسمان باشد بازن خود نزدیکی کنی و فرزندی بهم رسد، شیطان نزدیک او نشود تا پیر شود و خدا او را سلامتی دردنیا و دین نصیب کند. یا علی اگرجماع کنی در شب جمعه و فرزندی بهم رسد. خطیب و سخنگو باشد و اگرجماع کنی در شب جمعه بعد از نماز خفتن[حدود نیمه شب] امید هست آن فرزند از ابدال باشد یا علی در ساعت اول شب جماع مکن که اگرفرزندی بهم رسد ایمن نیستی که ساحر باشد و دنیا را برآخرت اختیار نماید یا علی این وصیت را از من بیاموز چنانچه از جبرئیل آموختم»

          البته درمورد باید ها ، توجه به این نکته لازم است. این طور نیست که اگرآدمی فاسد، ظالم...، در شب جمعه...،آمیزش کرد حتمًا، فرزندی قابل تعریف از او متولد شود. ولی درمورد نباید ها فرقی ندارد فرد مؤمن باشد یا فاسق...، همین که در وقت ها وجا های که نهی شده، مقاربت صورت بگیرد، بدون استثنا آن اثر منفی را خواهد داشت. با توجه به این که، هرجا علل و عوامل متعدد و یا شدید، تر و یا کمتر و سبک تر باشد، تأثیر عمل، به همان اندازه خواهد بود. و به هرصورت خیلی باید رعایت کرد که لا اقل انسان ارزش هایی را مفت و بدون جهت ازدست ندهد بلکه بکوشد هرچند فرزندی که دارد، همه نخبه، دوست داشتنی، مایه افتخار، سربلندی، خرسندی، عاقبت به خیری و وسیله ذکرخیر برای والدین باشند؛ که آرزوی صد درصد همه والدین می باشد، که رسیدن به این آرزو نه محال است و نه مشکل و فقط دقت می خواهد و عمل، نه صرف پناه برخد ای تنها، و نه  درو کردن بدون کاشت...!؟

مسؤول خسارات رانندگی گیست؟

 

                                                                

 

بحث را از اين جا شروع مي كنم، كه سالها از تلفات جاده اي آمار كشته و مجروح شدن، بيش صد هزار (بيست هزار كشته) شنيده مي شد و همين امر باعث شد حدود سال 84 ياد داشت هاي در اين باره به عنوان يك طرح داشته باشم. تا امسال 87 كه امروز روز هفتم آن وضع واقعاً نگران كننده بود كه در پنج روز اول چند اتوبوس در دره سقوط و بيش بيست نفر از هر كدام کشته و مجروح. در چهار روز اول سفر های نوروزی بود كه فرمانده كل راهنمايي و رانندگي گفت: تاكنون ما دوازده هزار خود رو مختلفتي را توفيق و كارت بسياري را گرفته ايم و سه هزار و پانصد تخلف رانندگي داشته ايم. درست است كه اينها واقعاً بايد تنبيه بشوند ولي از يك سو اين زن و بچه كه با اميد كه چهار روز دلي از عزاي مشكلات زندگي درآورند، بچه هاي كه پر و بال مي زنند براي بيرون رفتن از خانه و تماشا كردن جاهاي ديدني... چه خلاف كرده اند؟ قطعاً اين ها ضربه روحي اي مي خورند كه اصلاً قابل جبران نيست!؟ لايد تا آخر تعطيلات سيزده عید حداقل بيست هزار خودرو توقيف مي شود هر خودرو سه نفر كه حساب كنيم مي شود شصت هزار، شصت هزار هر يك خانواده با خانواده ديگر خويشاوندي نزديك دارند يعني اين خاطره تلخ از منظر روان شناسي آنها را هم دچار آلودگي فكري مي كند درست مانند آلودگي هوا كه جسم را دچار مشكل مي كند و اين قبيل چيزها بدترين آلودگي فكري به شمار مي آيد. وزمینه می شوند برای بسیاری از بیماری روحی وسپس جسمی؟

 

و از سوي ديگر اين ها كه كافر نيستند بلكه نادانند درست مانند بچه هاي يك خانواده كه وظيفه والدين است كه چه كار بكنند واقعاً اگر ما برنامه ريزي داشته باشيم قبلاً بايد اين كارها صورت بگيرد كه قبل از همه چيز آقا چك... شود اگر شرايط سفر با خود را ندارد همان اول جلو گرفته شود جلو  بگيريم كه مثلاً دزدي و زنا نشود نه اين وقتي دزدي و زنا شد وارد عمل شويم براي قطع دست دزد و اعدام زاني!؟ اين يكي از مشكلات كشور ماست كه برعكس پيشگيري را فداي درمان كرده ايم!؟

 

 و خلاصه اين ضايعات، مالي، جاني، روحي و رواني جبران ناپذير است. كه بايد علاج واقعه را قبل از وقوع كرد، و براي اين مردم عزيز كه در هر شرايط سخت سياسي بداد دولت مي رسند واقعاً با همه وجود، شب و روز تلاش كرد. اصلاً اين قبيل مشكلات وجود نيايد نه وقتي بوجود آمد. بسيج شويم براي توقيف خودرو، گرفتن كارت، جمع آوري كردن كشته و مجروحها!؟ اصلاً شنيدن اين ها تعطيلات عيد را از زهرمار بدتر مي كند!؟ خود ما كه چند نفر به سفر استان فارسي داشتيم، شب تلفن كرديم چه شده، آيا مشكلي پيش نيامده است!؟ درست مردم و مسافرين در يك حالت دلهره و اضطراب خورد كننده و تضاد دروني قرار دارند!؟ از يك سو دلشان پر مي زند براي سير و سياحت و ولع دارند كه به آن برسند از طرفي نگرانند با وجود اين حوادث به...مي رسند يا نه!؟ از منظر روان شناسي واقعاً اين قبيل تضاد دروني همراه دلهره و اضطراب واقعاً خورد كننده، رنج آور و جبران ناپذير است!؟ يعني اين خستگي هاي روحي ديگر باقي خواهد ماند خستگي روحي در سير و سياحت جاهاي ديدني، بگو، بخند در اين گونه مواقع تعطيلات زدوده مي شود كه اين خود وضع را دارد بدتر مي كند، سالي بيست هزار كشته، دويست هزار مجروح جاده هر خانواده كه باده خانواده ربط داشته باشد بيست هزار را در بيست ده هزار خانواده ضرب كنيد چه قدرمي شود؟؛ تاريخ 15/1/87 از طرف عوامل راهنمايي و رانندگي اعلام شد در ايام عيد اين سال علت 70 درصد تصادفات خستگي، خواب آلودگي و عدم توجه به جلو بوده است. كه بايد گفت: از منظر روان شناسي اين سه عامل خاص حالت رواني عيد است كه مردم هم زياد مي خورند هم عشق بديديها... آنها را هم مست كرده و هم خسته، چون بدون وقفه تلاش كرده عجله دارند برسند و چون عجله دارند به جلو توجه ندارند انسان عزادار و نگران و در پي اين افسردگي ها بيماريهاي بي شمار در مورد خسارتهاي مالي كه سالهاي 83... ياد داشت كرده ام. تصادفاتايران در سال 400 ميليارد تومان هزينه دارد!؟ سالي دو هزار معلول نخاعي داريم به قول فرمانده­اي راه و ترابري سالي پنجاه ميليون قبض جريمه صادر مي شود و يك سال هم اعلام شد دو هزار و سيصد زنداني به خاطر قتل و يا مجروح كردن كسي آنجا پشت ميله هاي زندان هستند و توان پرداخت ديه را هم ندارند!؟

 

علت تصادفات بالا در ايران  

 

                                     

 

تاريخ 10/6/84 راديو پيام تلفات جاده اي همان سال را سي هزار اعلام كرد و اضافه كرد ايران در رديف اول تصادفات جهان قرار دارد. در اين جا هم علت تصادفات بالاي در ايران را جدا مطرح كرد و هم علت كاهش تصادفات در ديگر كشورها را .

 

1)علل تصادفات: ايراني دو مشكل اساسي دارد كه در طرحهاي مربوط به دولت... به آنها اشاره كرده ام، يكي تجمل پرستي كه همين روحيه تجمل پرستی در توجه به مقررات، آموزش لازم رانندگي... به همان اندازه اثر منفی دارد و دوم عجله كاري لذا ايرانيها نوعاً به كارهاي بلند مدت... دست نمي­ زنند. و اگر همين نقض نمي­بود ضريب هوشي بالايي كه ايراني دارد، بايد قبل ساير كشورها به كره ماه مي رفت، همين روحيه عجله كاري آنهم در ايام عيد كه ولع مسافرت و رسيدن به ديدنيها زياد است هم با سرعت بيشتر حركت مي­كنند و هم مسافت ده ساعته را يكباره مي­خواهد طبي كند!؟ همين ديشب (6/1/87) كه فرماندهي راهنمايي و رانندگي كشور اعلام كرد اكثر تصادفات بر اثر خستگي و خواب آلودگي بوده است. همين دو نقيصه باعث مي­شود ايراني زياد به يادگيري و دقت كاري فني اطلاعات مكانيكي اهميت آن چناني ندهد و لذا همين نوع واكنش منفي دروني كه باعث افت علاقه به يادگيري كامل مي­شود باعث مي­گردد با هر كلكي شده كارنامه رانندگي را بگيريد و وقتي گرفت ديگر، فكر به كمال رساندن آن نيست. و لذا دقت نمي­كند كه تجارب رانندگي فني و مكانيكي را هم در حد كمال ياد بگيرد، و اين ما همه مسلمان ولي بزبان مسلمان و همين بي تفاوتي سري پيدا مي كند كه به حقوق ديگران بي اعتنا لذا سبقت بيجا... پيش خواهد آمد كه درصدي از تصادفات بر اثر سبقت غير مجاز است ايراني به خاطر همين روحيه بي­تفاوتي و همان دو روحيه تجمل گرايي باعث مي ­شود زياد به مقررات، علائم رانندگي توجه نكنند، چون عجله دارد سبقت مي­گيرد، از چراغ قرمز رد مي­شود، چون به جريمه دادن عادت كرده از جريمه نمي ترسد چون ماشين بيمه است از روحيه احتياط كاري و مراقبتهاي لازم به همان مقدار مي كاهد و از همه مهم تر در ايران هم جاده ها استاندارد نيست هم مقررات رانندگي از يك كارايي خوبي برخوردار نيست آن نظم... حاكم نيست، بشر با سلام و صلوات مي خواهند مردم رعايت كنند در حالي كه گروهي حتي از سلام و صلوات بدشان مي آيد، جسارت نيست، از پليس حساب نمي­ برند، در بعضي جا سخت گيري بيجا در بعضي جا رعايت بيجا باعث شده موقعيت پليس لوس شود.

 

 كساني به حكم ضمیر ناخودآگاهشان مصراً قانون شكني كنند، گروهي مقدس مأب بگونه­اي ديگر مشكل­ساز مي­شوند و خلاصه اينهاست كه درصد تصادفات در ايران را بالا برده لازم است همين جا به اين نكته اشاره كنم شما يك تصادف را مي بيند دهها علت پشت صحنه آن بوده تا اين شد هما علت جاده اي يك ملت است ولي نه تنها كه قبلاً گفته شد و تا همه اين علت ها برطرف نشود ما هر ساله شاهد تصادفات بالا خواهيم بود مانند ايام عيد امسال (87) كه واقعاً نگران كننده است

 

2) مقایسه علل تصدفات:  اگر همين  علل تصدفات در ايران خودمان را عكس كنيم مي ­شود نقاط قوت پيرامون كاهش تصادفات و تخلفات رانندگي در ديگر كشورها ولي بد نيست به پاره اي اشاره شود، چون اين قبيل بايدها و نبايدهاست كه دو حركت كاملاً متمايز را بوجود مي آورند. در ديگر كشورها علاوه بر اينكه فرهنگ اهميت دادن به رانندگي و اعتناي به مقررات جا افتاده است آنها با زبان مقررات با مردم صحبت مي­ كنند ما به خاطر روحیه رئفت اسلامی... با زبان( تمنا مي شود) بر خورد می کنیم ولی خارجی ها علاوه بر اين جاده هاي كاملاً استاندارد شده اي دارند، مشكلات نقاط حادثه خيز را ندارند و با همين حال مقررات و علامت گذاري راهنمايي و رانندگي آنها با ما كاملاً متفاوت است؛ جاده هاي ما طوري درست شده كه هر چه اصلاح کنند فايده ندارد!؟ لذا بزرگ را ههايي كه اخيراً ساخته شده كمتر مشكل دارند. در ديگر كشورها با حركت هاي فني... برخورد مي كنند ما تنها به جريمه!؟ چند سال پيش شنديم يكي از كشور كارت امتيازي قرار داده و هر تخلف يك امتياز كم مي شود تا كار نامه باطل شود و با همين روش در حد زيادي از تصادفات جلوگيري كرده بودند، ولي ما جريمه نقدي را جاي گزين کرده ایم كه افراد بسياري اصلاً ده هزار تومان هم جريمه بدهند يادشان نيست بعضي هم عادت كرده اند و از جريمه دادن باكي ندارد. كه از منظر روانشناسي حتي گاهي احساس مي كنند چرا امسال جريمه نشده اند و مثل اينكه چيزي گم کرده است در كتك خوردن از كسي به اين حالت (( خود آزاري)) مي گويند يعني وقتي كتك مي خورد به نوعي لذت مي برد؟!

 

تفاوتها و مقايسه

 

يكي از مسائلي كه در آسيب شناسي كاربرد زياد و دقيقي دارد كه خوب قضاوت كنيم و دست نتيجه بگيريم مقايسه است. ممكن است من فكر كنم علامه هستم ولي وقتي با يك دانشمند روبرو شدم تازه متوجه مي شويم شاگرد او هم نمي شوم، اين يك مقايسه است كه بطور خود به خود صورت مي گيرد و ما متوجه می شویم كه هم ميزان دانشمان چقدر است و هم متوجه شديم از ما بالاتر زياد است. در قسمت بالا تا حدودي مقايسه صورت گرفته ولي اين مقايسه خيلي قابل توجه است كه آنها به اخلاقيات بي توجه اند ممكن است شراب بخورد... ولي به مقررات احترام مي گذارد چون هم فرهنگ مقررات جا افتاده هم دولت به مقررات اصولي دامن مي زند و كاملاً ضابطه مند در ايران ما آقا ممكن است نماز شبش ترك نشود اما هم به مقررات زياد اهميت و گاهي با يك توجيه از چراغ قرمز رد مي شود و هم به ساير اصول رانندگي پاي بندي  اصولی ندارد !؟اين روحيه بي توجهي به مقررات در همه مسائل راه دارد در يكي از شهرها به نام مدخل ورود شهر را به صورت فلكه مانند بايد درست كنند، بيش از ده بار درست كردند و چون سيل گير بود خراب مي شود اكثر جاده هاي تقريباً قديم ايران دچار اين گونه آفتها هستند که فرهنگ و مقررات رانندگي اين گونه هستند آقا اصلاً نماز را شايد ندارند چيست ولي جاده را اساسي درست مي كند، برخوردش با راننده متخلف كاملاً باز دارنده است. و خلاصه اين ما هستیم که وقتي راننده تخلف كرد ماشين او را توقيف مي كنيم ولي خارجی ها قبل از تخلف ماشين را توقيف مي كنند لذا ايران چند سال است در تعويض خودروهاي فرسوده با بالا و پايين هايي هرج و مرج گونه هنوز موفق  نشده کاری کند ولي در ديگر كشور اين گونه نيست  و جاده حادثه خيز هم ندارند.

هفت طرح جامع عمران وشهر سازی نیوین

 

 

       که منظورحاصل مطالعات ذهنی خود ماست و ازهیچ کتاب و یا اسلوب شهرساز دیگری گرفته نشده و حال و هوای برداشت و دید خود ما را دارد، و  به قرار زیر است ،  به کلیات آنها  اشاره  می شود.

1)طرح جامع کنترل ترافیک: این طرح را که نمونه ای ازآن را خدمتتان، ارسال می کنم؛ در تاریخ 23/6/1383، برای حل مشکل شهر مقدس قم و مشکل زوارحضرت معصومه (ع) نوشته شد؛ که هدف اصلی آن مشکل پارکینگ، فضای بارانداز برای زوار بود که مردم به جای پارکینگ نا چار بودند از رودخانه ای استفاده کنند که خطر سیل وحتی آتش سوزی آنها را تهدید می کرد.

این طرح مرکز شهررا به چهار پارکینگ عمومی تقسیم می کند که فقط وسیله نقلیه کسبه حق ورود درآن را دارند و ماشین عبوری حق بیش از یک ربع ساعت توقف درخیابان و یا حتی کوچه را ندارد و ادارات باید خودشان پارکینگ داشته باشند. این روش افراد را مجبور می کند از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه استفاده کنندکه مجبور نباشند برای کار جزئی کرایه پارکینگ بدهند.

       حاشیه شهرهم به چهار پارکینگ عمومی چند منظوره تقسیم شود برای ماشین هایی که قصد دارند بیش ازیک روز در شهر بمانند و با وسیله عمومی وارد مرکز شهر شوند. میکانیکی ها، وسایل یدکی فروشی ها درحاشیه پارکینگ  در نظر گرفته شود که همه چیز برای تعمیر ماشین همانجا آماده باشد. این  سیاست، کار میکانیکی های پر سر و صدا و دارای آلودگی صوتی را به طورکلی به خارج از شهر می راند.

2):پارکینگ اختصاصی: یکی از طرحهای بسیار مهمی که هم به امنیت عمومی کمک می کند، هم درحد زیادی مشکل ترافیک را کاهش می دهد و ازجهات زیادی مفید و بلکه ضروری خواهد بود، این است که به ساختمان چه دولتی، چه شخصی  پروانه داده نشود مگر اینکه پارکینگ در نقشه آمده باشد می توان گفت نود درصد سرقت وسایل نقلیه به جهت خلأ پارکینگ است، بسیاری از تصادفات خیابانی و مزاحمت های عمومی وجود وسایل نقلیه پارک شده در خیابان، کوچه است برای خود صاحبان وسایل نقلیه نا امنی روحی وجود دارد تا زمانی که ماشینش در میان عبور و مرور رها شده است.

     3):تمرکز اصناف و نهادها: یکی ازکارهای بسیار مهمی که توجیه اقتصادی دارد و صرفه جویی در زمان، وآسایش روابط مردمی، جلوگیری و از نباید هایی خسته کننده را همراه خواهد داشت؛ این است که اصناف بازرگانی، ادارات دولتی تا آنجا که ممکن است، در یک جا متمرکز باشند؛ مانند نقاش ها، فروش لوازم خانگی، طلا فروشی ها، تولید کنندگان مواد غذایی و تمرکز ادارات، مدارس، اصناف تجاری، برای وارد کردن مواد اولیه، سرویس بهداشتی استراحت، گاهی برای صرف غذا، انبار...، وقتی تمرکز باشد مشکلشان حل می شود یک وسیله برای همه افراد، اجناس را وارد می کند حتی ازخارج به صورت عمده وارد می کنند، این گونه کارها در مناسبت تمام شدن  مواد لازم، خیلی کمک کرده و درکاهش قیمت اجناس تولیدی اثر دارد. این طرح را بگونه ای دیگرچند سال پیش برای دولت دادم که همه اصناف در یک مجتمع عمومی تجار فعالیت کنند حتی درآن مجتمع پزشکی و خیلی چیزهای دیگر به راحتی در اختیار اصناف باشد. البته این سیاست تاکنون در جایی دیده نشده و برای شهرهای جدیدالاحداث لازم است و استقبال جهانی نیزخواهد داشت.

       4):سیستم کنتورهای برق:. من آمار کسانی را که به نام بازرس کنتورآب، برق برای اهداف شخصی مانند سرقت وارد منازل مردم شده اند که در دهه های اول استقرار حکومت اسلامی زیاد بود. نمی دانم  بارها که به مردم هشدار داده می شد ولی مردم از کجا می توانند تشخیص دهند مأمور دولت نیست، در بسیاری از مواقع مرد درخانه نیست، غیر از اینها اسرار یک خانواده است که به امنیت نیاز دارد. در صورتی که می شود جایگزین کرد چرا افراد ناشناس و بیگانه از در وارد منزل می شود که گاهی چیزهایی رها شده است؟، مانند لباس و اشیا دیگر که حتی از دوستان و همسایه هم نباید ببیند علاوه کسانی ممکن است داخل منزل را رصد کرده و کسی دیگر بگویند چون گفته میشود دزد نابلد جایی نمی رود.

       5): دفع زباله: با توجه به پیشرفت دانش، درجهان با استفاده از تکنولوژی علاوه بر دفع زباله، به طور صحیح وکاملاً بهداشتی ازپست ترین چیز به وسیله کارخانه تبدیلی، بهره برداری اقتصادی هم می شود. سال 1384 بود طرح جامعی برای دفع زباله مسجد مقدس جمکران دادم که متاسفانه مدیریت ناکارآمد آن، اقدام نکردند. همان گونه که گفته شد علاوه برجداسازی زباله برای باز یافت توجیه اقتصادی خوبی دارد، ازآلاینده های زباله های رها شده جلوگیری خواهد کرد، در حال حاضر زباله رها شده داخل کوچه ها علاوه بر تصاعد آلاینده ها، تولید بیماری از آنها، مشمئز کننده نیز هستند به خصوص درتابستان که مگس روی آنها نشسته و علاوه برآن آلودگی بوسیله این قبیل حشره ها در، زندگی برای کودکان بسیار زیان آور می باشد به خصوص گاهی دیده می شود بچه ها و حتی افرادی برای جمع کردن چیزی در داخل زباله های می گردند گه درجمکران بچه ای را دیدم و عکس آن را گرفتم.

         برای دفع زباله بهداشتی و جدا سازی می شود یک برج مانندی که اطراف آن چند ظرفیت مجزا داشته باشد، ساخت که هر کدام مخصوص یک نوع زباله باشد مانند شیشه وکاغذ ، جایی مواد غذایی و سربسته. در شهرهای جدیدالاحداث می شود جای خاصی برای جمع آوری زباله ها در نظرگرفت که حتی درمعابر و درکوچه نباشد در خود ساختمان که از بیرون جای تخلیه داشته باشد جایی را در نظر گرفت که لازم نباشد بیرون بروند لا اقل برای زباله خشک می شود این کار را به خصوص برای ساختمان های بزرگ کارخانه ها و... انجام داد.

         6):زیر ساخت فرهنگ مطالعه: یادم هست از همان دهه اول استقرار حکومت اسلامی که همه  تلاش های عوامل ذیربط متوجه ارتقا و بالا بردن ، توسعه گرایش به کتاب بود تا، شناخت مردم نسبت به معارف اسلام نو پا، همگانی و فراگیر شود؛ دراین رابطه سخن هایی فراوانی شنیده می شد؛ وگاهی هم با اظهار نگرانی در مورد پایین بودن سرانه مطالعه در ایران چیز هایی گفته  و خواسته می شد هر کس هر اظهار نظر و راه حل دارد ارائه کند. همان دهه اول یادم هست طرحی دادم و حدود دو سال پیش بود که طرحی برای تهران وحتی ارشاد قم دادم وحضوری در باره آن صحبت کردم ولی به نتیجه ای نرسیدیم و متاسفانه هنوز هم این کاستی به قوت خود باقی و از خروجی های مورد نظر خبری نیست. یکی از راهکار هایی که باید، اعمال شود تا رفته رفته فرهنگ مطالعه در ایران نهادینه گردد، این است که از همان زمان نقشه ساختمان از یک سو مشو قانه و ازسوی دیگر،آمرانه خواسته شود، درنقشه جایی به نام اتاق مطالعه وکتابخانه در نظر گرفته شود؛ تشویق از این نظر باشد که هرکس این کار را کرده باشد در مورد امتیاز پروانه ساخت تخفیف قابل توجهی داده خواهد شد و ارشاد هم تعدادی کتاب اهدا خواهد کرد ونیز آموزش و پرورش هر خانواده ای که دارای اتاق مطالعه وکتابخانه باشد؛ کتاب دانش آموزان اولین سال تحصیل را رایگان هدیه کند خود دولت هم به خانواده هایی که اهل مطالعه باشند درخرید کتاب و یاچیز دیگر، اولویت و یا تخفیف بدهد ، صدا و سیما؛ خانواده ونفرات برتر و نمونه را اعلام و به آنها جایزه داده شود. و آمرانه باشد، برای مراکز دولتی، نیمه دولتی وکلاً غیر خانوادگی؛ چه دولتی باشد وچه بخش خصوصی. که البته این خود نیاز به یک طرح دارد، برای چگونگی بهره بر داری از این نوع کتاب خانه ها.

       اگر ما بتوانیم با اعمال این قبیل روشها سرانه مطالعه را بالا ببریم وحتی کتابهایی درمورد فرهنگ رعایت نظافت فرهنگ، امنیت عمومی و کلاً داشتن شهری زیبا و رعایت مقررات مربوطه بدهیم؛ همین امر در داشتن شهری ایده آل، قهراً موفق خواهیم بود و شاهد شهری مثل قم نخواهیم بود که نسبت به آنچه باید باشد بایدگفت در حد صفر است چون؛ زباله پراکنده درگوشه وکنار زیاد است؟؛ یک نمونه همین منطقه سه و نزدیک خط آهن که ما هستیم واقعا زباله ها رها شده و مکان جمع آوری زباله بد بو و مشمئز کننده ای مشاهده می شود!؟، یکی از بچه هایی که از شهرستان منزل ما آمده بود به من گفت: شهرتان چرا کثیف است؟، آن هم شهر مقدس قم ودر جوار کریمه اهل بیت(ع) که شأنی والا دارند.

 

  7): طرح مسجد و مانند آن: چون کشور ما اسلامی (به قول بزرگان اسلام ناب محمدی است) و همه می دانند بزرگ ترین نقش را مساجد در تحقق و پیروزی انقلاب و حتی پیدایش بسیج عمومی و هدایت وجذب بسیج درجنگ هشت ساله تحمیلی عراق علیه ایران داشت، جا دارد، هر شهری که باید ساخته شود؛ اولین بار به فکرمسجد آن باشیم که تاصد سال دیگر این شهر به چند تا مسجد نیاز پیدا می کند و طبق همین پیش بینی طرح اولین مسجد و یا حسینیه داده شود، و این امر در ساختمان سازی رعایت شود که منازل نزدیک مساجد از منازل و یا مراکزی باشد که ایاب و ذهاب و صدای بلندگوی مساجد قابل تحمل و یا چندان مشکل ساز نباشد واز همین حالا نقشه کتابخانه ، خانه عالم از ضروری ترین احداث مساجد می باشد. زمان تبلیغ در روستا ها با مشکلاتی روبرو می شدیم که خودم خاطرات تلخی ازآن دارم؛ واز جمله مزاحمت روحانی برای یک خانواده بود که باید یک ماه مبارک روحانی در منزل او باشد وگاهی اشاره وکنایه هایی از صاحب خانه شنیده می شد که تحملش واقعاً سخت و سنگین بود؛ و کسانی هم با صراحت، شاکی بودند بر ایشان مشکل است، برای خود روحانی در مورد آنجا هایی که نامحرم بودن اهل خانواده، مشکل دیگری بود، بهتر است توضیح اینها (راکه خودم شاهد وطعم تلخ آن را چشیده ام) بماند.

 

وزارت مسکن و شهرسازی، باید دیدگاه جامعی درساخت شهرهای جدید الاحداث داشته باشد، و در این راه از نهاد های مربوطه به هرنوع کمکی که نیاز است اقدام کند، دولت و رهبری آیت الله العظمی خامنه ای، و مجلس ...، بخواهند از هر اقدامی دریغ نکنند. چون شهر خوب هم قرارگاه جامعه است هم قرارگاه فرد. هم باور داریم و هم با دلایلی می توان ثابت کرد حد اقل سی درصد بیماری ها،یا زمینه بیماری ها، به وضع عمومی بهداشت باز می گردد. رها شدن فاضلاب در کوچه های شهر قم، بدترین بستر آلاینده سازی در شهر است؛ همین طور وجود کار گاهایی  که از هر جهت آلوده کننده اند؛که ضرورت ایجاب می کند. این قبیل کارخانه ها باید در حاشیه شهر، باید به گونه ای باشند که وقتی شهر تاآنجا توسعه یافت این قبیل مسایل کاملاَ پیش بینی شود.

 

مردم وآبادانی

 

          در همه عرصه ها تجربه ثابت کرده، مهم ترین رمز موفقیت پایدار، برای هرمدیری مشارکت مردم است؛ و علت آن این است  مردم احساس اعتماد به نفس کرده و خود را شریک و دخیل درکاردانسته  و احساس مسؤولیت می کنند و از جهت دیگرکه احساس شخصیت درآنها تقویت می شود. همان طورکه اشاره شد، انسان موجودی است فطرتاً مسؤولیت پذیر؛ و به همین جهت است که افرادی، بر اثر جهل برای در دست گرفتن ریاست حاضرند مردم وحتی برادرخود را بکشند رقیبی درکار نباشد مانند همین روز ها(16/12/1389) که شاه لیبی با همه سلاح های مرگبار، دارد مردم خود را می کشد!؟ . ما اگر بخواهیم شهری آباد و آراسته داشته باشیم، بهترین راه، مشارکت مردمی است که حتی در نظر خواهی هم برای ساخت، شریک باشند. لذا علی (ع) می فرمایند« زمانی که مردم شهر های خود را دوست داشته باشند  شهر ها آباد می شوند» بحار الانوار ج7 ص 45: بنا بر این مردم آنگاه شهر خود را دوست دارند و درآبادانی آن خواهند کوشید که خودشان در پر ورش این مخلوق شرکت داشته باشند ؛ ما اگر بتوانیم با هر ابتکار و روشی که ممکن است، عشق و انگیزه را در مردم ایجاد و نهادینه، خواهیم دید مدیر کشور تا چه حد در همه امور موفق خواهد بود؛ همان روشی که امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی در خود انقلاب و ادامه آن نمونه احسن آن را به ما نشان داد؛ و همین بود که مردم برای او جان می دادند و بیاد شمع وجودش دارند می سوزند!؟،

 

       وکلام آخر کاری کنیم که مردم شهر را ازخود بدانند، و چون آن از خود می دانند به آبادانی آن عشق می ورزند.چرا شما چیزی را که خودتان ساخته اید بیشتر دوست دارید هر چند زیاد ایده آل نباشد. امیدوارم این چند طرح جامع مورد توجه رهبری، رئیس جمهور،مجلس و سایر مسئولان مربوط و حتی حوزه علمیه واقع شود وزارت مسکن و شهرسازی را جدًا حمایت کنند  که در خدمت مردم باشند که شایسته اسلام ناب محمدی (ص)  هستند وتا کنون به همه در جهت احیا وبقای دین محمد از هر فدا کاری دریغ نکرده و نمی کنند. مردم  کم نظیر و نمونه تاریخ. خدایا یاریم فرما در آرزوی خدمت به مردم موفق شویم. والسلام:

 

 

چکونگی انتخای همسر

   علت العلل از كجا شروع مي شود ؟

در مقدمه تا حدودي معلوم شد، زندگي دنيا هرچند ايده آل باشد، زن و مرد خوب باشند؛ ولي بدان معنا نيست كه در زندگي مشكلي رخ ندهد  ،‌زن و يا مرد نمی توانند بدون عيب باشند؛ بايد باشند تا همين فراز و نشيب ‌ها بستر باشند، براي كسب ارزشها كه امام علي(ع) مي فرمايند:«  افضل العمال احمزها... بهترين اعمال سخترين انهاست».يعني ارزش بيشتري دارد. بنا بر این علت العلل كه بعد بستر مي شود، براي بگو مگو، بعد درگيري و در نهايت به طلاق منجر شدن. اين واقعيت است كه دختر و پسردر وقت انتخاب همسر به فكر هستند همسري انتخاب كنند كه مشكل و كمبودي نداشته باشد تا آخر زندگي همين كه الان است باشد، هر طوري دل او مي خواهد و وعده به آن خواسته هاي دروني داده همسرش آن گونه باشد كه البته بعد از عروسي تا چند ماه و يا چند سالي اين طور است ولي بعدها مي بيند آن كه در نظرش بوده نيست،‌چون سر پا عشق... بود، خيلي بدي ها را خوب ديده و فكركرده بود اوهم  مثل  خودش فكر مي كند ولي نميدانست، علاوه بر تفاوت فرهنگي زن و مرد، در موارد زيادي با هم متفاوت هستند و نياز به هماهنگ شدن، كنارآمدن، ... دارند، فكر مي كردند زيبايي هميشه هست ولي حالا با يك بيماري... فرق كرده، فكر مي كرد همسر خوبي انتخاب كند كه در زندگي مشكلي رخ ندهد ولي حالا به خاطر كمبود در زندگي كه مثل همسايه نيست، مشكلات ديگر قهراً پيش مي آيد ولي حالا سر و كله كمبود زندگي، چشم و هم چشمي ها توقعات خانم، بچه ها ... يكي پس ازآن بافته هاي بهشت برين در وقت انتخاب همسر را، بهم ريخته و بهشت آن وقت شده يك خرابه پر ازخار و خاشاك و حتي قيافه ماهرخي همسر در زمان انتخاب، براي او به يك موجود هيولا تبديل شده است !؟. البته از منظر روانشناختي بايد چند صفحه را پركرد چه طور زن بهشتي ديروز امروز به يك هيولا تبديل شده  است!؟

 

بنا بر این با همان نگاهي كه گفته شد، صرف نظراز موضوع نجابت كه اكثرًا در انتخاب جايگاهي ندارد،يا درصد صوري و تصنعي دارد، وقتي عقد صورت گرفت، با همان نگاه كه اول گفته شد، چند روزي اين طرف و آن طرف گل مي گويند و گل مي شنوند تا وقت عروسي هم به خصوص روز اول ادامه دارد و اصلاً فكرشان درجاي ديگر نيست كه چه پيش خواهد آمد، ولي وقتي كم كم آن حالت دوران جواني مست گونه و كانون شهوت خروشان سرد و فروكش كرد و همزمان سرو كله فراز و نشيب ها، ديدن جزئيات از نظر دور مانده به ميدان آمدند و كم كم به خصلت ها و امتيازات يكديگر پي بردند در چراغ تازه روشن شده خوب و بد يكديگر را برانداز كردند، تازه متوجه مي شوندآن چيزي كه خواسته‌اند و به دل خود باغ سبز نشان داده اند، نيست!؟ اين جاست كه شكه مي شوند!؟ بعضي چند ماه بعد ازعقد، برخي شب اول عروسي، برخي هم بعد از چند ماه و در مواردي هم بعد از چند سال. يك باره متوجه مي شوند بد انتخاب كرده اند!؟ و همين جا رنگ همه چيز عوض مي شود؛ عينك شفافيت كه همه چيز را تا حالا زيبا مي ديد به عينك دودي تبديل و همه چيز را به همان عينكي مي بيند كه زمان دركمين نشسته، بر روي چشمش زده است. از منظر روان شناسي وقتي عينك فكر انسان عوض شود، همه اشيا را به همان رنگ مي بيند؛ دختر زيباي شب عروسي و پسر يوسفين جمال درجلو چشم مي شوند يك گرگ درنده.آقایی به من گفت: اصلاً دلم نمي خواهد به او نگاه كنم تا چه رسد كه...، بعد از دوماه نامزد داري حتي مهريه خود را بخشيد طلاق گرفت!؟، كه البته برخي از اينها درست است و بايد از هم جدا شوند.

 

خلاصه كنم با شدت گرفتن بگو مگو ، به ميدان امدن والدين طرفين كار به دادگاه و طلاق كشيده مي شود و فشار به قدري سنگين بوده كه پسر قبول مي كند مهريه را يك جا بدهد كه سي ميليون شد و آقا داد و كساني هم به اقساط مي دهند و دو مورد هم بود كه دختر مهريه خود را بخشيد و به قول معروف طلاق توافقي صورت گرفت. و20000در زندانند چون توان پرداخت اقساطي را هم نداشته اند!؟

 

با توجه به اينكه جزوه اجازه نداد مطلب را مفصل مورد بررسي قرار دهم و به صورت شعارگونه از آن عبور كرديم، خوب است به اين نكته اشاره شود، يكي ازعلل مهم درگيري شديد و يا حد اقل ناراضي بودن از طرف، اين است كه زن نواقصي دارد كه آن ناقصي را مرد ندارد، يا مرد كمبود و كاستي دارد كه آن را زن ندارد. در مواردي وجه امتياز خوبي زن دارد كه آن را مرد ندارد و برعكس كه عدم بي توجهي و كلاً نبود روحيه گذشت و مانند آن باعث مي شود عليه يكديگر دست به اقداماتي بزنند، گاهي همديگر را سرزنش كنند يا خوبي خود را به رخ همسر بكشد و به همين خاطر است كه خداوند درآيه 21 از سوره روم ، به اين جمله توجه دارد .«... موده و رحمه. بين شما دوستي قراردارد». یعنی يك ديگر را دوست داشته باشيد و به هم رحم كنيد. منظوركلمه«رحم» است كه كمبود هاي يكديگر را ناديده و گذشت كنيد يعني رحم كنيد.

 

                                       انتخاب همسر ایده آل. در وبلاگ هست. گوشه از کتاب همسر وفادار