اعلام آمار تلفات... رانندگی چرا؟
5) اعلام آمار تلفات چرا؟: ماهر كاري را در نظر داشته باشيم، انجام دهيم اگر تاكنون خوب و بد آن تجربه نشده، بايد با اين قصد آن را شروع كنيم كه وجود آن علاوه بر اينكه مفيد است، ضرورت داشته باشد و معناي ضرورت اين است كه اگر اين كار را نكنيم دچار زيان غيرقابل جبران خواهيم شد.علاوه برآن با توجه به اينكه هيچ كاري بدون زيان نيست بايد توجه داشت آيا نتايج مثبت آن بيشتر است يا منفي كه حتي اگر مساوي هم باشد، انجام اين كار عاقلانه كه نيست، ضرر و زيان غير قابل جبران است!؟، لذاآن كاري هم عاقلانه است و هم سود بخش كه سود آن حد اقل سه چهارم باشد ویک چهارم ضرر. مثلاً وقتي ماشين آقا بيمه مي شود با توجه به اين كاهش تلفات... رانندگي هم بايد در نظر باشد که آيا به همان مقداركه مشكلات تصادفات مربوط مي شود، نتيجه مثبتِ آن در مورد تصادفات سه چهارم است، و اينكه آماركشته ها را اعلام و حتي صحنه دلخراش حادثه را نشان مي دهيم در همان حد سه چهارم در كاهش حوادث جاده اي اثر دارد، اگر ندارد پس چه نتيجه ای دارد و نتيجه آن در كجا ظاهر مي شود كه به همين مشكل رابط دارد؟
از منظر روان شناسی به خاطر اينكه انسان كنجكاو است، ولع دارد كه از هر حادثه اي آگاه شود ولي وقتي علت حادثه و يا صحنه حادثه را مي بيند قلبش به شدت به ضربان در مي آيد و مي ترسد!؟ به خصوص كودكان و زنان بار دارد به شدت تحت تأثير قرار خواهند گرفت. كساني كه راننده هستند بيشتر دچار ترس و سپس دچار دلهره و اضطراب، به خصوص كساني كه تاكنون نديده يا نشنيده اند، ضعيف النفس هستند، بيماري، ضعف اعصاب، سردرد ميگرن... دارند!؟ و راننده ها به فكر فرو مي روند نكند ما هم روزي به همين مشكل گرفتار شويم؟! ما فكر مي كنيم وقتي رانند ها اينها را شنديدند احتياط مي كنند، درست است احتياط مي كنند ولي درحد يعني به شدت دچار وسواسي و گرگ خيالي مي شوند!؟ اولين چيزي را كه از دست خواهند دارد همان تمركز است كه قبلاً درباره اهميت آن توضيح داديم.
لذا بطور اجمال اعلام شود و صحنه تصادف نشان داده نشود بهتر است، ديدن اين ها باعث نوعي خستگي روحي و افسردگي مي شود كه يا فرد آن را بياد دارد اين خستگي... رفع نخواهد شد، در مورد اينكه آمار اعلام نشود اين است كه شما اگر غذايي بدي بخوريد امكان دارد براي شما مشكلي ايجاد كند ولي اگر پزشك گفته باشد اين نوع مواد خوراكي باعث فلان حالت مي شود و شما به دلايلي آن را بخوريد قطعاً دچار مشكل خواهيد شد، در صورتي كه اگر نمي دانستيد شايد اصلاً براي طبع شما هيچ گونه اثر منفي هم نداشت لذا به هر صورت اعلام آمارو نشان دادن زيانهاي روحي و رواني زياد دارد و رانندگان بدتر دچار مشكل خواهد كرد ولي اعلام اين علت تصادف چه بوده مثلاً عدم آموزش لازم، خواب آلودگي اين ها واقعاً ضرورت دارد و حتي بايد جزئيات آنها گفته و همين ها به صورت جزوه و كتاب در اختيار رانندگان قرار گرفته و كاملاً تجزيه و تحليل شده و بگونه اي باشد كه رانندگان نسبت به علت كاملاً آگاه سازد مثلاً مشكلات اخلاقي كه باعث چند درصد تصادفات... شد چه كار بايد كرد؟
رانندگان نمونه
6) يك بعدي چرا؟!: در صورتي كه كوچك ترين بايد و نبايد های مادي و معنوي، روحي و جسمي در مقوله سلامت رانندگي اثر غيرقابل انكار دارد، چه دليلي دارد كه همه اين ها در شرايط قبولي آئين نامه رانندگي دخالت ندارند؟ و از طرف ديگر، اين ها را شرط قرار دادن، ما را با چه مانعي روبرو خواهد كرد؟ يكي از مشكلات زمينه سازد حوادث همين خلاصه شدن تنها د رمحفوظات چند اصطلاح رانندگي... است!؟ آيا يك ورزش كار با غيرآن، آدم سالم و بيمار، با حوصله و عصباني، قوي و ضعيف، ترسو و شجاع... در رانندگي يك نتيجه خواهند داشت؟! در صورتي كه جواب منفي است، پس چرا بايد تمام اين گونه مسائل از شرايط نبايد باشند؟ كه قبلاً گفته شد همين گونه اهرمهاي باز دارنده بهترين روش در اصطلاح و كنترل مفاسد اجتماعي و ايجاد واكنش به سوي ايده آلها می باشد. همين به صورت يك فرهنگ در خواهد آمد كه اگر مي خواهد در جامعه عصر ماشيني انگشت شمار نشويد، كوشش كند شرايط لازم را كسب كند. آنگاه همين امر باعث مي شود والدين از همان دوران كودكي و آموزش و پرورش در مدارس بفكر اين مسأله مهم انسان سازی در این قالب باشند. ولذا مي شود از اين اهرم مثبت هم كمك گرفت، هركس همه شرايط اخلاقي... را داشته باشد. راننده اي است نمونه وقبل تشویق كه در خيلي چيزها در اولويت قرار مي گيرد. اينكه آقا همه شرايط ايده آل را دارد در دفترچه او ثبت شود و كساني كه اين شرايط ندارند، اگر از شرايط اصلي است بايد آنها را كسب كنند و اگر از فرعي است در دفترچه آنها ثبت شود كه علامتي باشد هم براي محاسبه جريمه و محكوميت آن و هم اينکه از مزايايي محروم باشد!؟ به هر صورت براي امری كه با حيات و سلامت مردم سر و كار دارد حتي بايد بيش از اينها سخت گيري ودرست مدیریت كرد به خصوص در موارد افرای که رانندگان كه شغلشان رانندگي است.