اجمالي از  نباید های خاطرات تلخ!؟  (از طرح تبلیغات حوزه علمیه)

که ً باعث اين گونه مشکلات شده است؛ اين است که طلبه واقعاً محدود و وابسته مي‌شود، مردم اگرکاري يا روحاني دارند نمي ‌توانند در خانه مردم بروند، روستايي زن و بچه ... دارد اکثر طلاب جوان و نامحرمند... انسان اولاد و جگر گوشه خودش را نمي‌تواند چند روز تحمل کند بکند. به هر حال ايجاد يک سري محدوديت مي‌کنند. همان آقا که اول گفتم نمی دانم چرا هر شب پهلوي من مي‌خوابيد؟! کشاورز است بايد به سر کار برود، مي‌رود ولي خيالش راحت نيست چون دختر در خانه دارد شما فکر مي‌کنيد همه طلبه ‌ها مقدسند؟ اصلاً بعضي آمده‌ اند تا به لباس روحاني ضربه بزنند، با اينکه اصلاً بي‌تفاوت و از بچگي نظرش بد بوده و طلبه شده مثلاً از فلان مشکل نجات پيدا کند. وده ها نباید دیگر که (مشت نمونه خروار است)

چه بايد کرد چگونه؟

خيلي راحت است. فوق آن اين است که طرح و برنامه داشته باشیم. من اول يک نمونه اين ادعا را مي‌گويم سپس راه‌ کارها را مي ‌دهم. همين سال 83، وقتي به سازمان تبلیغات اصفهان رفتم، آقايي از منطقه سميرم شهرک ؟؟؟ گفت: آقاي طباطبايي پول آمده؟ گفت: سازمان برنامه بودجه اعلام کردند ما نمي‌توانيم تأمين کنيم و ادامه داد اينها اول به ما گفتند مشخصات و موارد، بي‌خانه بودن روحاني را بدهند، بعد کم کردند تا رسيد به پا نزده مورد. و از ما خواستند،تقاضاي محلي، مهر شورا، نقشه زمين، عکس... بدهيم، پس ازآنکه همه را دادیم اعلام کردند نمي‌توانيم، من رفتم برنامه و بودجه. مسئول اين کار عذرهاي بدتر از گناهي آورد که من زياد قصد کنجکاوي نداشتم فقط به او گفتم: شما مي‌دانيد چه انعکاس بدي در مردم ايجاد مي‌کند؟! آنها که از پشت پرده خبر ندارد، عذر درست هم باشد آنها را قانع نمي‌کند؟! آن دست آخر گفت: حالا ببينيم اگر شد کاري بکنيم؟!  

به هر صورت، من قصدم يک تحقيق اجمالي بود. همان آقاي ... نا اميد برگشت؟ مثل اينکه قول صد هزار تومان براي تکميل خانه روحاني به او داده بودند و اين همه راه را براي آن آمده بود!؟. اين است که ديگر به حرف يک طلبه توجه نمي ‌شود!؟

علاج در نگاه راه‌کار

کاري نيست که علاج نداشته باشد فوقش ما بدون طرح و نقشه حرکت مي‌کنيم، به يکي از بزرگان و مدير يک مجموعه مراجعات مردمي گفتم: فلان کار را مي‌خواهيم تشکيلاتي کنيم، گفت: اين کار هم، مگر بايد تشکيلاتي باشد؟ گفتم: حتي نان خوردن ما هم بايد تشکيلاتي باشد. يک روز حساب کردم براي يک لقمه نان که بايد بخوريم بيش از هزاران دستور آمده است، طرح يعني درست عمل کردن و اين طرح بايد از قبل عمل آماده باشد مانند يک نقشه فرش ،مگر مي‌شود بدون نقشه شروع ‌کرد؟!. بکنی وچیزی درست کنیم، مگر خریدار دارد؟!

1):از اصل باید شروع کرد: خود دفتر تبليغات بايد از نظر کارهاي مهندسي... کارها را انجام دهد و اين نياز به این دارد که امام جمعه هر منطقه با هماهنگي دفتر تبليغات يک گروه را مأمور اين کار کنند، تا هم درد سر مردم کم باشد و هم مردم اميدوار شوند واقعاً به فکر آنها هستند. وقتي مردم متوجه شدند اينطور به فکر آنها هستند با منت پول، کارگر، وسيله نقليه... مي‌دهند. ولي آيا اين کار تا کنون تجربه شده؟ من از همان مردم بُلمير پرسيدم. امام جمعه فکري براي شما نکرده است؟ گفتند: خير، حتي چند بار دعوت کرديم  ولی درجواب به ما گفتد ما کارمان فرستادن طلبه است، واینکه جا نداريد، اين مشکل خودتان است!؟. به هر حال اين هاست که يک روستاي 200 خانه‌واري در ماه رحمت و برکت (رمضان) بدون روحاني که مي‌ماند هيچ اصلاً تنفر داشتند به من نگاه کنند!؟ در مسير راه ما هم طوري کنار رفته و متفرق مي‌شدند!؟ اين هاست که با وجود خلأ روحانی زمينه را براي تهاجم فرهنگي مهيا مي‌سازد. و مسؤولین امروز و یا فردا باید جواب بدهند. آن روز وامصیبتا ها خواهد آمد!؟

2) بنیادی باید حرکت کرد: در مورد ساخت مساجد مردم واقعاً پول مي‌دهند . همين3 روستا (موغان، بلمير، و طراره) واقعاً مسجدهاي خوبي داشتند. همه با سنگ مرمر... ولي پر از گرد و خاک بودند!؟ چون خالي‌ هستند، آيا اين هم مشکل بود که حوزه ‌هاي علميه نقشه بدهند هر جا  مسجدي ساخته مي‌شود يک خانه کوچک هم در کنارآن بسازند؟ مردم هم مي ‌ساختند، به خصوص اگر مي‌دانستند براي روحاني بايد ساخته شود. من وقتي نقشه خانه روحاني چند منظوره را که خودم کشيده بودم به مردم بليمر نشان دادم واقعاً خنده به لبانشان آمده ولي بودجه آن را چه کسی بدهد. بدهند چه کسی ساخت آن را مدیریت گند؟، چگونه طلبه برایشان بفرسند؟!،...

3) ازخود مردم... : کمک‌هاي مردمي دو جور مي‌تواند باشد. طبق يک برنامه کساني را مأمور جمع کردن پول کثيم کساني که مي‌توانند پول بدهند، کساني که ماشين دارند وسيله بياورند... و عده‌اي هم کار کارگری آن را بکنند. من مسجدی  را با دست خالي و يک امامزاده را در بیابان با سي هزار تومان  در سال 1371 ، تجدید بنا کردم که بيش از7 سال وقت عزيزم آنجا صرف شد. ولی چقدر برای مردم  دوست داشتنی بود. که الان(11/8/1394) که این را اصلاح می کنم رضایت مردم را به من خبر می دهند. طلبه درس می خواند برای خدمت به مردم نه تنها روضه خوانی...

4)از وجوهات..:اگر طبق برنامه‌ريزي زکات را جمع کنيم و صرف خانه روحاني کنيم مردم با منت زکات مي‌دهند و اين برنامه همه را تحت تأثير قرار خواهد داد، مردم خوشحال مي‌شوند که هم زکاتشان را داده‌اند و هم خانه روحاني ساخته شده که  ديگر مشکل جا براي روحاني ندارند. آيا دفتر تبليغات تاکنون به فکر بوده است؟ آيا ائمه جمعه سراسر کشور چنين برنامه دارند؟آيا نمي‌شود داشته باشند؟ اگر مي‌شود که صد در صد است. چه کسي بايد جواب‌گوي مردم، اسلام، خون شهدا و... باشد؟ که هم براي آگاهي و دوست داشتن طلبه باشد. طلبه با ايمان چه کار بکند وقتي اين قبيل کوتاهي‌ها مردم را فراري داده؟ طلبه با ايمان، با هدف... مي‌تواند کارکند؟ پس چرا علي...(ع) نتوانست اين کار را بکند و جريان خوارج، طلحه و زبير پيش ‌آمد مقصر اصلي ما هستيم نه مردم و نه طلبه دو تا طلبه جوان با زن و بچه با 8 هزار تومان کرايه آمدند فريدن چند روز هم آنجا سرگردان بودند چون جايي براي طلبه با خانواده نبود برگشتند اصفهان و از آنجا فرستاده بودند مبارکه!؟ واي واي واي!؟! تا قيامت از کارهاي بي‌اساس و هرج و مرج ما!؟! خدا رحمت کند امام خمینی را.باصراحت فرمودند:« مابدیم مردم همه خوبند».