رفتاردرماني در نگاه طب سنتی پيشگيرانه 1386 (( وارد وبلاگ شد))
رفتاردرماني و پيشگيري در يك نگاه، دو مقوله جداي از همند، رفتار درماني در آنجا صدق مي كند كه فرد به هر علت دچار بيماريي شده باشد و پيشگيري آنجا صادق است كه فرد بطور كلي هنوز به هيچ نوع بيماري مبتلا نشده باشد و لذا بايد دستوراتي را در بهداشت، مصرف نوع غذاها ... را رعايت كند كه بيمار نشود، يا اين كه اگر بيمار هستند بايد دستورات رفتاري و غذايي ... را رعايت كنند كه به فلان بيماري ديگر مبتلا نشوند.
گاهي رفتاردرماني و پيشگيري وضعي مشترك دارند يعني هم دستورات رفتاري و غذايي ... را بايد رعايت كند كه بيماري او ريشه كن شود و از طرف ديگر رفتار و غذاهايي را رعايت كند كه بيماري وراثتي يا مزمن ... او تشديد نشده و توسعه پيدا نكند در واقع اينها هم رفتاردرماني و هم پيشگيري خواهد بود ولي آنجا كه فرد هنوز بيمار نشده هر دستور غذايي و رفتاري را رعايت كند صرفاً پيشگيري است و ديگر رفتاردرماني صدق نمي كند.
اين كتاب دومين كتاب است كه به نام رفتاردرماني نوشته مي شود، رفتاردرماني به معني عام آن كه شامل همه چيزهايي مي شود كه به آن غذادرماني... گفته نمي شود. ابعاد زياد، و مختلفي دارند كه لازم است براي هر كدام كتابي مستقل نگاشت. چون درباره هر كدام كتابي مستقل مي توان نگاشت و هم اينكه كتاب نظم موضوعي خاص پيدا خواهد كرد و براي خواننده از جهات زيادي مفيدتر خواهد بود ولي ما فعلاً آن را در دو كتاب آورديم. اين كتاب از اين جهت نوشته شد كه كتابي را در اين رابطه به همين نام ديدم و متوجه شدم بسياري از موارد رفتاردرماني در آن كتاب نيامده و هم اين كه بعضي از رفتاردرماني ها كه درآن كتاب چندان توضيح داده نشده و براي عوام چندان مفيد و جوابگو نيست كتاب بايد طوري باشد كه افراد كم سواد ... بتوانند به راحتي از آن استفاده كنند چون اين ها هستند كه نياز به دانستن و راه كار دارند، افراد باسواد اكثراً در بسياري از چيزها خود صاحب نظرند كمتر دچار اين قبيل مشكلات مي شوند به هر صورت اول بايد به سراغ كسي رفت كه از گرسنگي دارد مي ميرد.
شایان ذكر است كه روان درماني را هم به طور مستقل جايي به عنوان كتابي مستقل نياورده ايم چون در واقع رفتاردرماني در اين دو كتاب روان درماني نيز هست كه جا دارد روان درماني در كتابي مستقل نوشته شود چون بيماريهاي اخلاقي هم داخل بر بيماريهاي روحي و رواني است و خيلي وسيع و در عين حال عميق است.
به هر صورت در مورد مطلق رفتاردرماني توجه به اين نكته خيلي حايز اهميت است كه هر چيزي حتي من غيرمستقيم در معالجه، پيشگيري و درمان اثر داشته باشد به آن هم رفتاردرماني ... گفته خواهد شد. همانطور كه گاهي دهها علل و عوامل دست به دست هم داده و باعث سلامتي و يا بيماري انسان مي شوند. در اكثر بيماريها اين گونه است كه علل و عوامل زيادي در كنار هم قرار گرفته و فرد را مبتلا به بيماري مي نمايد مثلاً دانشمندان از نظر تجارب علمي دريافته اند كه يك دقيقه خنده تا دوازده ساعت انسان شاداب و سرحال خواهد ماند، خواب رو به قبله كه سر به طرف شمال و پاها به طرف جنوب كشيده مي شود بدن خيلي راحت آهن مورد نياز بدن را جذب مي كند. و جذب آهن هم باعث پيشگيري از فقر آهن، كم خوني ... مي شود و هم اگر كسي كم خوني داشته باشد به راحتي معالجه خواهد شد كه نمونه آن را در همين سال جاري (1385) داشتيم با وجود اين كه درماه مبارك هم بود در آزمايش براي عقد، دكتر گفته بود خونش خيلي خوب بالا آمده است و هيچ نوع مشكل بيماري مانند تالاسمي ندارد و اين يك نوع رفتاردرماني در اسلام است كه رو به قبله خوابيدن را مستحب مي داند در كتاب (طب جامع اسلامي) زياد روي اين واقعيت تكيه شده كه همه آيات و روايات دستورات طبي هستند يا مربوط به جسم مي شوند يا مربوط به روح اخلاقي كه ما آنگاه سالم و از هر بيماري ... در امان خواهيم ماند به هر دو عنصر روح و جسم با هم معالجه شوند در واقع اسلام روح و جسم هر دو را با هم و همزمان معالجه مي كند كه اين نوع معالجه حتي در ميان مسلمانان محلي از اعراب ندارد و همين خلأ باعث مشكلاتي عديده در مورد معالجه و درمان شده است.
سوم سلامتی در نگاه قرآن: اين نهمين كتاب است كه درباره طب نوشته مي شود و چندين كتاب ديگر هم كه از نظر موضوعي معين شده و در نظر است كه به ترتيب نوشته شود. از زمان نوشتن همان كتاب اول وقتي متوجه قرآن شدم و فكر كردم شايد در آن حد نشود از قرآن كمك گرفت ولي وقتي وارد عمق قرآن شدم ديدم براي رفتاردرماني در همه موارد آن حتي با صراحت آيه وجود دارد و درباره غذادرماني با صراحت و بطور ضمني ... آيه وجود دارد. در اين جا لازم است قدري در باره طب و قرآن به نكاتي اشاره شود تا متوجه شويم واقعاً خود ما مسلمانان تا چه از اين درمانگاه بي خبر و از خير و نفع آن بي بهره مانده ايم. در يكي از كشورها كه كاشت زيتون زياد است مرگ و مير در آنجا پنجاه درصد كمتر است در واقع در هر چيزي كه به سلامتي ما ربط پيدا مي كند پنجاه درصد كمتر است قرآن ما مسلمانان به زيتون سوگند و كشور ما در اين جهت بايد پيشگام باشد و بيماري در كشورهاي اسلامي در حد زيادي كمتر باشد ولي الان برعكس و ايران ما از نظر مصرف دارو ركورددار جهان است !؟. ما قرآن را براي ثواب مي خوانيم ولي آنها عملاً از قرآن ما بهره مي گيرند، در صورتي كه قرآن درجه اول براي سلامتي جسم و جان آمده است مثلاً خواب قيلوله و رو به قبله خوابيدن مستحب است كه قبلاً گفته شد باعث جذب آهن به بدن مي شود خواب قيلوله كه يك ساعت پيش از ظهر است باعث تقويت قواي مغز انسان مي شود فرد بتواند در تصميم گيريها ... به راحتي موفق باشد كه هم دنيا و آخرت هر دو را داشته باشد به هر صورت لازم است در اين جا دو موضوع در مورد طب و قرآن پرداخته و به طور اجمال بحث كنيم: