( از کتاب هویت زن)
4 ):عامل بيکاری زنان: اين هم از مقوله انسان شناسي و داراي بحث بسيار طولاني و عميق است که چرا انسان براثر بيکاري رنجور و مانندآب راکت می کندد!؟، دچار وسواسي، خيالاتي، بيماري رواني، الزايمر، ديابت (بيماري قند)، چاقي بيمارگونه، افت قواي جنسي، فشار خون، بيماريهاي قلبي، عروقي دردهاي موضعي ،گوشهگيري، بيمهري ، ناتوان درخنديدن...، ميشود ؟!، و ازآن بالا تر اینکه، چرا امام معصوم(ع) کلمه:« ملعون ملعون» را بکار ميبرد!؟، چرا کسي اگر احتياج مادي نداشته باشد بازهم مورد سرزنش اسلام است که فعاليت ندارد، چرا افرادي که کار ميکنند کمتر بيمارميشوند، سرحال و خندانند، دچار وسواسي ...، نميشوند درحال حاضر هفت ميليون مبتلا به ديابت، ششصد هزار مبتلا به الزايمر(فراموشی)،و بيش هشتاد درصد مردم به فشار خون ، بيماريهاي روحي ...، مبتلا هستند.
يکي از عواملي که در واقع جبراً زن را به کارخارج از منزل ميکشاند بيکاري در منزل است که روحيه او را رنجور مي سازد، دچار تخيلات آزار دهنده ميشود ، ماندن درخانه براي او خسته کننده و تنفرآور ميشود ، دچارچاقي ...، ميشود، چون درمنزل کار سرگرم کننده و تحرک آور نيست در مورد بچه داري که مي گويند، اولاد کمتر زندگي بهتر!؟، نان پختن، لباس شستن، گوشت چرخ کردن، سبزي خورد کردن غذا پختن، جارو زدن لقمه گرفتن ، راه رفتن ...، نيست!؟، عصر ماشيني کار را دارد به جايي ميرساند که تا چند سال ديگر، غذا جويدن همه ماشيني و با زدن يک دکمه غذاي جويده وارد معده ميشود!؟، مواردي هم به آن مي زنند که ديگرکار هضم آن تمام شده و با درنگي کوتاه از معده خارج شود آقايي که دچار افسردگي است، مرتب اين جا ميآيد، علت اصلي افسردگی او فقط بيکاري است، جديداً به ديابت هم مبتلاشده!؟، خانمي از شهرستان به ما زنگ مي زند و هر روز با شوهرش درگيري دارند مشکلش بيکاري است.
لابد ميگوييد پس بايد زن وارد بازار کار و مشاغل شود!؟، اشتباه است، چون اگر زن هويت خود را ازدست نداده بود و مورد ستايش و احترام واقع ميشد که درخانه مشغول صنايع دستي است شوهر براي او اهميت قائل بود؛ زن پي برده بود، وجود زن درخانه چقدر در تقویت روحيه مرد اثر دارد، وقتي مرد وارد ميشود همه چيز به جاي خودش قرار دارد، زن خودش را آراسته کرده، وخستگي کار بيرون را ندارد، با همکارش درگيري لفظي نداشتهاند و او را آزرده نکرده، زن کاملاً شاد و سرحال می باشد؛ چقدر براي خود زن و مرد لذت بخش است، بچه ها مانند دسته گل فوراً گرد باباي خسته را ميگيرند ...، اگر واقعاً این طور می بود؛ امروزه شاهد آن همه بيماري زنان بيکار زنان شاغل، تحقیقاً ثابت شده بیماری زنان دو برابر مردان وبیشتر به مشلات روحی وروانی مبتلا هستند!؟، ونیز شاهد مشکل کودکان داراي کمبود مبحت و بزهکار نميبوديم صداي کسي را شنيدم که ( ازکشورهاي غربي به ايران آمده بود) گفت: عواطف انسانی و مهر و علاقه به يکديگر در آن جا مرده است، چيزي که باعث شده ايران فعلي با ايران سي سال پيش زمين تا آسمان فرق داشته باشد یعنی و یروس اشتغال زن از سایر کشور ها به ایران هم رسیده است.
صرف نظر از جّو حاکم کارخارج از منزل، تشويق و ترقيب آن به فعاليت هاي اجتماعي کاري کرده که زن ها ديگر حاضر نيستند درخانه باشند وکارهاي دستي انجام دهند، وخود را براي آمدن شوهرآماده کنند اصلاً هویت و زن بودن خود را فراموش وگم کرده اند!؟، باور کنید، گاهي احساس ميکنند، اي کاش مرد می بودند!؟ که ديگرمشکل رعایت حجاب ...، را در ميان مرد ها و هم کاران مرد نداشته باشند؛ به نظر می رسد؛ اگر با زنها مصاحبه شود، پنجاه درصد مرد بودن را بر زن بودن ترجيح مي دهند و يا سکوت ميکنند ،يا ميگويند چه بگويم !؟، اين قبيل روحيات هم براي زنان آزار دهنده است و هم از سرو ته اين ها چيزي نمي فهمند؛ يعني نميدانند چرا دوست دارند، اي کاش مرد بودند که آزاد باشند، چند روز پيش از زبان يکي از پزشکان ايراني شنيده شد، بيماري هاي قلبي و عروقي دردرجه اول و بيماريهاي روحي دردرجه دوم قرار دارند و عامل عمده اين دو نوع بيماري بيکاري و هم دغدغه هاي فکري درمورد زندگي با وضع موجود است که زن درمنزل نه قرار وآرامش دارد و نه کار بيرون آن لذتي را دارد که زن دچار عارضه نشده و ازکاردرمنزل لذات ببرد؟.
البته اين ها کارکارشناسي است و اي کاش آزمايشاتي روي اينها صورت ميگرفت، چرا درصد افسردگي در ميان زنان زياد تراست، درجه چيز دارد، چرا زن ها از کار در خانه تنفر دارند، چرا مي خواهند مانند مرد لباس بپوشند چرا از وجود مرد لذت درآن حدی که باید نمي برند؟! آن طور که زنان پنجاه سال پيش از وجود در خانه ماندن، بچه دار شدن ... لذت ميبرند افسردگي در ميان آنها شايع نبود!؟
5): عدم مديريت عامل دیگر : منظور ازشکل مديريت در رابطه با اشتغال بی رویه و بدون قيد و بند، اين است که از اول استقرارحکومت اسلامي در ايران حقيرکاملاً مراقب اوضاع بودم که عدم مديريت لازم ؛ مشکلاتي را اول متوجه دولت و کل نظام و سپس روند زندگی روز مره و دیگر فعالیت های مردم را با چالش هايي رو برو درگيرکرده است. اين دغدغه ما را برآن داشت، در باره مديريت چيزي بنويسم ولي اين امکان پيش نيامد و به ارسال نامه برای مسؤولان کشوری، اکتفا شد. سال 1384 که آقای دکتر احمدي نژاد رئيس جمهور محترم، وارد صحنه حکومت شده بودند، نامه اي در38 صفحه تحت عنوان مشکلات ریشه ای دولت، 15/5/84 براي ايشان ارسال کردم که راه کارهاي حل مشکلات به صورت طرحي آمده بود، که الحمد لله نتيجه خوب بود. در اين طرح جامع، نتيجهگيري شده بود، علت العلل دو چيز است، يکي عدم مديريت لازم درقانون گذاري و اجرا، و ديگري مشکل ناکارآمدي و مشکلاتي که درتنظيم قوانين مشاهده ميشود؛ از جمله نا هماهنگي عدم تفسیرکاملي پيرامون قانون اساسي و عدم آئين نامه هاي کارشناسي شده که هنوز هم به همان شکل وجود دارد که آقای دکتر احمدي نژاد، طي سه سال حکومت خود، تغييراتي اميدوارکننده و موفق داشته اند ولي اگر بروند وکسي ديگر بيايد قطعاً وضع بگونه ديگر مي شود( که شد سال1394) چون اين طرح هاي ايشان درآن حدي تصويب نشده که به صورت بايد و نبايد درهمه دولت هاي بعدي ثابت بماند، بارها با آمدن رئیس جمهورجديد شاهد تغييراتي سليقه ای و نا پايدار بوديم !؟.
به هرصورت درنامه ارسالی آمده اين نوع مشکلات ریشه ای باعث شده، تا اشتغال بي رويه زن گسترش پيدا کرده وما ندگار و در نتیجه و مشکلات خورد کنندهاي را، اول متوجه اسکلت و ستون فقرات کشورکند و در درجه دوم دامنگیرجامعه شود؛ ازجمله با ورود بيحد و مرز زن در بازار کارکه امروز سه ميليون معتاد به مواد مخدر از جوانان پسر داريم که علت عمده آن بیکاری و جایگزین شدن زن در بازار کار به جای مرد است!؟.
اگر مديريت و قواينن مشکل نداشت نتنها زنان دراین حد، اجازه ورود به بازارکار را پيدا نميکردند و از سوی دیگر مدیرآگاهزنانی را که ً نانآور براي آنها نیست و یا در پست هايي که ضرورت دارد زن باشد مانند عمل جراحي ... زنان، زايشگاه ها، و دانشگاه استاد دختران دانشجو که قطعاً درست ومشکلی هم ایجاد نخواهد کرد.که البته همين هم ميشود مرد باشد مانند سخنرانيهای مردان درمورد مسائل اخلاقي برای زنان. ولي امروزهرکس بدون قيد و شرط و ضروت اجتماعی و حتی (درموارد زیادی) فردی و هرج ومرج گونه، وارد بازارکارميشود؛ کساني هستند هم خانم و هم آقا هردو شاغلند، در صورتي که هيچ ضرورت اقتصادي ندارد و درکنارآن کساني که فارغ التحصيل و ليسانس هستند دارند بيکارميگردند، به هرکس بد گفته و با دها مشکل شکنده رو برو هستند، که ما بار ها به درد دل آنان گوش می دایم!؟، در واقع چه کسی و یا کسانی باید جواب گو باشد؟!، به همین جهت بود که تاریخ، 20/4/1388 طرح جامع آسیب شناسی را برای دولت دهم دکتراحمدی نژاد رئیس جمهور محترم ارسال کردم و نمونه ای را که برای رهبیر معظم آیت الله العظمی خامنه ای داده بودم، بوسیله دفترشان قدردانی کردند. در واقع عدم آسیب شناسی زمینه سار بسیاری از مشکلات خسارت بار جبران ناپذیر داخلی وخاری، سیاسی ،اداری واجتماعی... است؛ و به هین جهت مهم بود، در16، طرح جامعی که تاریخ 12/10/1388، برای وزیر محترم کشورآقای نجار، ارسال کردم، باز برآن تأکید کردم وقصد دارم آن را به صورت دیگر ارسال کنم که درچه موضوعاتی بایدآسیب شناسی صورت بگیرد وچرا.
دقيقاً نميدانم ولي بعید نيست که سي در صدی بازکار را زنانی اشغال کرده اند که درصورت در نظرگرفتن ضرورت زن، پنج درصد کافی باشد که بايد پرسيد، با توجه به آنچه درباره اهميت خانه داري بوسيله زن، اين بيست و پنج درصد اضافي، چه توجيه شرعي، عقلايي، حتي عرفي و اجتماعي به معنی واقعی آن دارد؟!، جز اينکه گفته مي شود زن حق دارد در همه عرصه ها حضور فيزيکي داشته و فعاليت کند!؟، و متأ سفانه تا کنون توجیهات بی پایه غیر کارشناسی آسیب شناسانه باعث آن شده واین یکی از معضلاتی است که عدم آسیب شناسی باعث آن شده و جدا شدن از آن، بسیار مشکل و به طرحی دراز مدت نیاز دارد